چکیده:
امروزه حقوق بشر توجه عمیقی به موضوع حمایت از افراد آسیبدیده از حوادث طبیعی دارد، زیرا این قبیل حوادث همهساله در گوشه و کنار جهان رخ میدهند و خسارات مالی و جانی زیادی را با خود همراه دارند.حمایت از افراد در برابر حوادث طبیعی جهان معاصر شاهد انعقاد و اجرای تعدادزیادی از معاهدات و موافت نامه های بین المللی است که دولت آسیبدیده وظیفۀ اصلی حمایت از آسیبدیدگان از حوادث طبیعی را به دوش دارد و البته در صورت ناتوانی یا تمایلنداشتن دولت حاکم به امدادرسانی موثر و نقض حقوق بنیادین آسیبدیدگان، جامعۀ بینالمللی نیز وظیفه دارد از مجاری سازمانهای بینالمللی امدادرسان، به حمایت از آنان اهتمام ورزد.
خلاصه ماشینی:
4/590: International Law Commission,2007:147) ) اصول راهنمای ضمیمه به قطعنامه ی 46/182 مجمع عمومی در خصوص اصول حاکمیت و مداخله نداشتن مقرر می دارد که ارائه ی کمک های بشر دوستانه باید بر اساس رضایت دولت آسیب دیده و در اصل ،بر اساس درخواست دولت تحت تاثیر از حادثه صورت گیرد.
77) همین طور ،در مباحثات جلسه ی شصت و یکم کمیسیون حقوق بین الملل نیز اشاره شد که دولت حادثه دیده در صورت بروز حادثه در قلمرو حاكمیتی و تحت كنترل آن، بیشترین حقوق و تعهدات را براي ارائۀ كمک به افراد آسیب دیده دارد 1 در نتیجه، این قاعده امروزه پذیرفته شده است كه هماهنگی جامعۀ بین المللی و تلاش سازمان هاي بین المللی در امدادرسانی حوادث طبیعی باید در جهت " کمک به کشورهای در حال توسعه در تقویت ظرفیت خود" و " مکمل تلاش های ملی" باشد ،زیرا به هر حال كمک بشردوستانه چالشی به اصل حاكمیت دولت و به تبع آن، مداخله داشتن در ظهور گرفته می شود ، بر همین اساس، مقدمه و بند 2 ماده ی 10 پیش نویس مواد درخصوص حمایت از افراد در مواقع بروز حوادث طبیعی نیز كه در سال 2016بر مبناي مطالعات چندین سالۀ كمیسیون حقوق بین الملل تدوین یافته است، 2 بر اصول حاكمیت دولت ها و به تبع آن، به نقش اصلی و اولیۀ دولت آسیب دیده در ارائۀ كمک هاي امدادي تأكید می ورزد.