چکیده:
با قدم نهادن به دهکده جهانی و ظهور تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، جوامع دچار دستخوش تغییرات بنیادین و اساسی شده است. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت جهان در روستاها سکونت دارند، بدینسان ایجاد و گسترش دولت الکترونیک در مناطق روستایی بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند چشم اندازهای مثبتی را برای این سکونتگاهها در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در پی داشته باشد و موجب توانمندی جمعیت روستایی گردد؛ با این وجود به دلایل متعدد، برخی از کشورها در تحقق اهداف دولت الکترونیک موفق نبودهاند. در ایران نیز، این مسئله به خریداری سختافزارها محدود و در بهترین حالت، اطلاعات محدودی در وب سایت سازمانها یا وزارتخانهها قرار داده شده است و در عمل با مشکلات متعددی به خصوص در مناطق روستایی مواجه بوده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی مشکلات ارائه خدمات دولت الکترونیک در مناطق روستایی استان همدان (شهرستانهای همدان، بهار و فامنین) از دیدگاه کارگزاران دفاتر فاوای روستایی است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش شامل 91 نفر از کارگزاران دفاتر بوده که با روش تمام شماری به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، ضریب تغییرات) و استنباطی (تی تک نمونهای، فریدمن) در نرم افزار SPSS و تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار LISREL استفاده شد. نتایج بیانگر شناسایی و اولویتبندی موانع و مشکلات ارائه خدمات دولت الکترونیک در پنج حوزه جداگانه بود که به ترتیب موانع حوزه سازمانی و مدیریتی، اقتصادی- مالی، اجتماعی- فرهنگی، فنی- مخابراتی و قانونی- حقوقی، مهمترین اولویتهای اثرگذار بر ارائه خدمات دولت الکترونیک در مناطق روستایی بوده است. درنهایت مدل مفهومی مشکلات و موانع گسترش دولت الکترونیک در دفاتر فاوای روستایی از برازش نسبتا خوبی برخوردار بوده و در جامعه آماری تحقیق، صحیح به کار گرفته شده است.
After presenting the theory of global village and in this regard, the emergence of information and communication technology, societies have undergone fundamental changes. Considering the issue that still a significant part of the world's population lives in villages, therefore, the creation and expansion of electronic government in rural areas is very important and can bring positive prospects for rural areas in economic fields to have social, political and cultural consequences. But due to many reasons, some countries have not yet been successful in realizing the goals of electronic government.In Iran, this issue is limited to the purchase of hardware and at best, limited information has been placed on the websites of organizations or ministries, and in practice, it has faced many problems, especially in rural areas.Therefore, the main goal of this study is to investigate the problems of providing electronic government services in the rural areas of Hamadan province from the point of view of the agents of the rural ICT offices.The research method applied is descriptive-survey using questionnaire as the main instrument for collecting necessary data and information from the field.The statistical population of the research included 91 agents’workers of these offices, who were all selected as the study sample.In order to analyze the data the SPSS software and confirmatory factor analysis in LISREL software were used. The obtained results indicated the identification and priority of the five projects and the determination of the electronic tasks provided by the government in the field that, in order to fulfill the legal tasks of the organizational field and economic-financial, social-cultural,technical-telecommunication-legal management, and effective priorities for providing government services. Electronics were in rural areas. Finally,the conceptual model of problems and extensive changes of e-government in the village of ICT offices fits relatively well and has been correctly applied in the research population.