چکیده:
احادیث فراوانی درباره حفظ قرآن ، ارزش و جایگاه حافظان، که از مضامین تشویقآمیز برخوردار بوده و باورمندان را به حفظ و تلاوت آیات قرآن و عمل به آن برمیانگیزاند، در منابع روایی شیعه از معصومین(ع) صادر شدهاند. این روایات در اکثر جوامع روایی و تفاسیر، گردآوری شده است. اما میزان اعتبار سندی این روایات و در نتیجه اعتبار متون آنها یکسان نبوده و نمیتوان در این مورد حکم کلی صادر کرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، از طریق جمع آوری اطلاعات، به شیوهی کتابخانهای؛ با تکیه بر منابع شیعی صرف، دامنهی مطالعاتی خود را بر روی مهمترین جوامع حدیثی متمرکز نموده و با نگاهی گذرا به پیشینهی این علم و تطوراتی که بر آن گذشته، به بررسی در این خصوص پرداخته است و نشان میدهد که هرچند برخی از فضائل حفظ قرآن، از نظر محتوا صحیح هستند و یا در صحت سند آنها خدشهای وارد نیست اما این دلیلی برای صحت صدور آنها نمیباشد و اتکای صرف بر سند یا متن در تصحیح یک خبر به معنای اثبات صحت صدور آن نیست. چه بسا سند صحیحی بر متن درستی ترکیب شده باشد یا ممکن است متن متضمن معنایی غیر قابل قبول باشد یا با متونی که دارای دلالتهای صدق قویتر هستند، مخالف باشد. در احادیث مورد مطالعه نیز چنین اشکالاتی وارد بود که موجب عدم صحت صدور آنها شده و قبول آنها را مشکل مینمود. البته هرچند اکثر احادیث فضائل حفظ قرآن ضعیف بودند اما علمای حدیث شیعه طبق قرائنی در جواز عمل بدانها اتفاق دارند.
Numerous hadiths about the preservation of the Qur'an, the value and status of preservers, which have encouraging themes and motivate believers to memorize and recite the Qur'anic verses and act on it, have been found in the Shi'a narrative sources of infallible Shi'a. These narratives are collected in most narrative and commentary societies. But the authenticity of these narrations and therefore the validity of their texts are not the same, and no general verdict can be made. The present study uses a descriptive-analytical method, gathering information in a library-based manner, focusing solely on Shiite sources, focusing its study on the most important hadith societies and looking briefly at the history of this science and the developments it has gone through. , Has examined this, and shows that although some of the virtues of preserving the Qur'an are correct in content or in the authenticity of their document, this is not a reason for their correctness and relies solely on the document or text for correction. A news does not mean that it is correct. Whether or not the correct document is incorporated into the correct text may either imply unacceptable meaning or disagree with texts that have stronger truth implications. There were such problems in the hadiths studied that made them inaccurate and difficult to accept. Of course, although most of the hadiths of the virtues of preserving the Qur'an were weak, the Shi'a hadiths are legally bound to do so.