چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای نشاط ذهنی در رابطه بین ذهن آگاهی و خودمتمایزسازی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی بود که در آن روابط میان متغیرهای پژوهش در قالب بررسی مسیرهای یک مدل علّی مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006)، پرسشنامه خودمتمایزسازی اسکورن و فریدلندر (1998) و پرسشنامه استاندارد مقیاس سرزندگی ذهنی رایان و فردریک (1997) بود. جهت بررسی مدل پیشنهادی پژوهش و تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از نرمافزار SPSS نسخه 25 و نرمافزار AMOS نسخه 24 استفاده گردید. نتایج نشان داد که نشاط ذهنی در رابطه بین ذهن آگاهی و خودمتمایزسازی نقش واسطهای دارد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد ذهنآگاهی هم با نشاط ذهنی و هم با خودمتمایزسازی رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد. در نهایت یافتهها نشان داد نشاط ذهنی نیز با خودمتمایزسازی رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد. بنابراین روابط مستقیم و غیر مستقیم در این مدل معنادار به دست آمدند و نقش واسطه ای تایید شد. شاخصهای برازش مدل نیز نشان دادند که مدل نهایی پژوهش از برازش قابل قبولی برخوردار میباشد.
The present study was conducted with the aim of investigating the mediating role of mental vitality in the relationship between mindfulness and self-differentiation of second year high school students. The current research was correlational research in which the relationships between research variables were analyzed in the form of investigating the paths of a causal model. The research population was all students of the second year of high school in Isfahan city, who were selected by available sampling method. The research tools were Baer et al.'s mindfulness questionnaire (2006), Skorn and Friedlander's (1998) self-differentiation questionnaire, and Ryan and Frederick's (1997) standard mental vitality scale questionnaire. SPSS software version 25 and AMOS software version 24 were used to check the proposed research model and statistical analysis of data. The results showed that mental vitality plays a mediating role in the relationship between mindfulness and self-differentiation. The results of structural equations showed that mindfulness has a direct, positive and significant relationship with both mental vitality and self-differentiation. Finally, the findings showed that mental vitality has a direct, positive and meaningful relationship with self-differentiation. Therefore, direct and indirect relationships were obtained in this meaningful model and the mediating role was confirmed. The model fit indices also showed that the final research model has an acceptable fit.
خلاصه ماشینی:
's mindfulness questionnaire (2006), Skorn and Friedlander's (1998) self-differentiation questionnaire, and Ryan and Frederick's (1997) standard mental vitality scale questionnaire.
The results showed that mental vitality plays a mediating role in the relationship between mindfulness and self-differentiation.
The results of structural equations showed that mindfulness has a direct, positive and significant relationship with both mental vitality and self-differentiation.
Finally, the findings showed that mental vitality has a direct, positive and meaningful relationship with self-differentiation.
Keywords: mental vitality, mindfulness, self-differentiation, secondary school students.
به عنوان نمونه رجبي، عليمرادي و مرادي (١٣٩٦) بيان نمودند که بهزيستي٧ بر تمايزيافتگي خود مؤثر است ؛ به عبارت ديگر بهزيستي روان شناختي ٨ به عنوان يکي از مؤلفه هاي روانشناسي مثبت با تمايزيافتگي در ارتباط است (عبدي زرين و نيکخواه سيرويي، ١٤٠٠؛ حبيبي پور، حسين خانزاده و صالحي، ١٣٩٣).
Calatrava, Martins, Schweer-Collins, Duch-Ceballos, & Rodríguez-González 5.
بنابراين در اين پژوش هدف بررسي نقش واسطه اي نشاط ذهني در رابطه بين ذهن آگاهي و خودمتمايزسازي دانش آموزان دوره دوم متوسطه است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش واسطه اي نشاط ذهني در رابطه بين ذهن آگاهي و خودمتمايزسازي دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان انجام شد.
نتايج مدلسازي معادلات ساختاري نشان داد ذهن آگاهي با خودمتمايزسازي دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه مستقيم دارد.
نتايج همچنين نشان داد ذهن آگاهي به صورت مستقيم و مثبت نشاط ذهني را در دانش - آموزان پيش بيني ميکند.
از اين رو مي توان گفت که ذهن آگاهي با نشاط ذهني دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه مستقيم دارد.