چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب بر نوع انتخاب زوجهای جوان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری کلیه زوجهای تازه ازدواج کرده مراجعه کننده به مراکز مشاوره اصفهان در تابستان1398 بودند. 45 زوج از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هرگروه15 زوج) گمارده شدند. از پرسشنامه نوع انتخاب (Khanbani et al, 2014) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. گروه آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب هر یک طی 5 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. نتایج نشان داد . در متغیر انتخاب هیجانی، در پس آزمون فقط بین گروه آموزش ازدواج موفق با گروه آموزش نظریه انتخاب (p<0/05) ودر مرحله پیگیری نیز فقط بین دو گروه آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب با گروه کنترل (p<0/01) ودر متغیرانتخاب اجباری فقط در مرحله پیگیری بین دو گروه آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب با گروه کنترل تفاوت معناداراست (p<0/05). با توجه به تاثیر آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب بر افزایش عقلانیت در نوع انتخاب زوجهای جوان، استفاده از این آموزشها در مراکز مشاوره پیشنهاد میشود، تا ازآسیب پذیری انتخابهای هیجانی و اجباری پیشگیری شود.
The present study aimed to compare the effect of training successful marriage and that of training choice theory on the marital choice the young couples make.The method applied was quasi-experimental with a design in the form of pre-test, post-test and follow-up. The statistical population included newly married couples in Isfahan who had visited psychological consultants in the summer of 2019. Through subjective sampling, 45 couples were selected and then randomly divided into three groups: two experimental groups and one control group each of which included 15 couples. In order to measure the dependent variable, a researcher-made marital-choice questionnaire(Khanbani et al, 2014) was conducted. The group of successful marriage and the group of choice theory were both trained for 5 ninety-minute sessions but the control group did not receive any training. The results indicated that in terms of the variable of emotional choice, there was only a significant difference between the group of successful marriage and the group of choice theory in the post-test stage (p<0.05).Also, in the follow-up stage, there was only a significant difference between the group of successful marriage and the group of choice theory versus the control group(p<0.01).Likewise, in terms of the forced-choice variable, a significant difference was found only in the follow-up stage between the group of successful marriage and the group of choice theory versus the control group(p<0.05). Given the positive effect of training successful marriage and of training choice theory on encouraging the young couples to make logical choice in marriage, it is suggested that clinics and/or centers providing marital advisory service apply the mentioned training courses to prevent the undesired consequences of compulsory and/or emotional marriage.
خلاصه ماشینی:
در متغیر انتخاب هیجانی،در پس آزمون فقط بین گروه آموزش ازدواج موفق با گروه آموزش نظریه انتخاب(p کلمات کلیدی: آموزش ازدواج موفق،آموزش نظريه انتخاب، نوع انتخاب، زوجهاي جوان Comparison of the Effectiveness of Successful Marriage Training and Choice Theory Training on Kind of Selection of Young Couples Mohsen Khanbani Ph. D Student Education and Psychology Department, Islamic Azad University, Isfahn (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
The results indicated that in terms of the variable of emotional choice, there was only a significant difference between the group of successful marriage and the group of choice theory in the post-test stage (p Keywords: training successful marriage, training choice theory, marital choice, young couples مقدمه آنچه باعث پیوند با دوام دو انسان می شود ازدواج است به شرطی که این پیوند دارای اهداف زناشویی باشد.
این نتیجه نشان میدهد که 8/16 درصد تفاوت بین پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در نوع انتخاب هيجاني بين دو نوع آموزش ازدواج موفق و يا آموزش نظریه انتخاب و گروه كنترل با نود و نه درصد توان تایید شده است.
این نتیجه نشان میدهد که 3/8 درصد تفاوت بین پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در نوع انتخاب اجباري بين دو نوع آموزش ازدواج موفق و يا آموزش نظریه انتخاب و گروه كنترل با هشتاد و يك درصد توان تایید شده است.
کل تبیین با در نظرگرفتن ویژگی های ازدواج های هیجانی و اجباری که برای اولین باردرپژوهش های (Aghaei & Sadeghi, 2011 وKhanbani et al, 2014)گزارش شده است و با اکثر پژوهش های موجود که تاثیر مثبت مشاوره و آموزش برتغییرات شناختی و رفتاری را گزارش کرده اند،از جمله(Clarke & Brentano, 2006؛ et al, 2008 Minnotte و (Stanley et al, 2019 همسومی باشد.