چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر بهبود خلاقیت، خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان در شهر اهواز بود. طرح این پژوهش، نیمهآزمایشی با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوره اول شهر اهواز بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 30 دانشآموز انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش یا کنترل تخصیص یافتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة خلاقیت (,2002 Abedi)، پرسشنامة خودکارآمدی تحصیلی (Murises, 2001) و پرسشنامة بهزیستی روانشناختی (Ryff, 1989) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری و نرمافزار آماری 25-SPSS استفاده شد. یافتهها نشان دادند که مداخله به کار رفته باعث افزایش سطوح خلاقیت، خود کارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان میشود. بنابراین بر اساس این نتایج مداخله آموزش مهارتهای تفکر انتقادی برای کمک به دانشآموزان دختر اثربخش است و توصیه میشود.
The main objective of the present study is to evaluate the effectiveness of critical thinking skills training on improving creativity, academic self-efficacy and psychological well-being of students in Ahvaz. The study was conducted on a quasi-experimental basis with the control group. The research statistical population included all female first-year high-school students of Ahvaz city.By purposive sampling, 30 students were selected as study sample and randomly assigned into two equal groups of experimental and control. Research instruments included the Abedi Creativity Questionnaire (Abedi, 2003), the Murises Educational Self-Efficacy Scale (Murises, 2001), and the Ryff Psychological Well-being Scale (Ryff, 1989). To analyze the data, inferential statistical methods were used such as univariate and multivariate analysis of covariance (MANCOVA) and SPSS statistical software (Version 25). The findings showed that the applied intervention increased the levels of creativity, academic self-efficacy and psychological well-being of students. Therefore, the intervention of critical thinking skills training to help female students is effective and recommended.
خلاصه ماشینی:
چکیده هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر بهبود خلاقیت، خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان در شهر اهواز بود.
بنابراین بر اساس این نتایج مداخله آموزش مهارتهای تفکر انتقادی برای کمک به دانشآموزان دختر اثربخش است و توصیه میشود.
The effect of critical thinking skills training on improvement of creativity, academic self-efficacy, and psychological well-being among first-year high-school girls Atefeh Saedi, Ph. D Education Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
Abstract The main objective of the present study is to evaluate the effectiveness of critical thinking skills training on improving creativity, academic self-efficacy and psychological well-being of students in Ahvaz.
Keywords: academic self-efficacy, creativity psychological well-being, critical thinking skills, high school first course female students.
به عبارت دیگر، میتوان گفت که آموزش مهارتهای تفکر انتقادی موجب بهبود خلاقیت، خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان دختر شهر اهواز شده است.
بحث و نتیجهگیری همانگونه که گفته شد، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر انتقادی بر خلاقیت، خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز بود.
به علاوه، نتایج نشان دادند که آموزش مهارتهای تفکر انتقادی در افزایش خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی مؤثر است.
این نتیجه با پژوهشهای Omidian, Ahmadi & Asadi (2017)، Tajarod,Fazel & Ghasemi (2014)، Shaghaghi & 2010) Kargar,) و Springer & Hauser (2006) همسو است.