چکیده:
آیات پایانی سورۀ شعرا، پیروان شاعران را گمراه و شاعران را سرگردان و رفتار آنان را بر خلاف گفتارشان معرفی کرده است. البته در ادامه این آیات، مؤمنان صالح و کثیر الذکر، از این دسته شاعران و پیروان آنها، استثنا شدهاند. اینکه مقصود از مذمّت شاعران و پیروان آنان در این آیات چیست و این نکوهشها در حق چه گروهی از شاعران بوده، مسئلهای است که تحلیلهای متفاوتی از آن ارائه شده است.
این پژوهش، با هدف تبیین مقصود این آیات، آرای گوناگون در تفسیر این آیات را گرد آورده و تلاش کرده است با تکیه بر فرهنگ و باورهای رایج عصر نزول و با ملاحظۀ سیاق آیات سابق، مناسبترین تحلیل را از این آیات به دست آورد.
نتیجۀ به دست آمده، آن است که این آیات در مذمّت شاعرانی نازل شده که با ادعای ارتباط با جن و شیاطین، اشعار خود را الهامات غیبی مطرح میکردند و عدّهای، مضامین آن اشعار را بهمنزلۀ معارف آسمانی میپذیرفتند. آیات پایانی سورۀ شعرا، با گمراه نامیدن پیروان این دسته از شاعران، جهل و سرگردانی آنان را در مسائل مختلف غیبی و عمل نکردنشان را به آنچه خود میگویند، دو نشانه بر جهل شیاطین به معارف غیبی آسمانها و دروغگو بودن شیاطین و شاعران دانسته و در نتیجه، پیروی کردن از آنان را گمراهی معرفی کرده است.
In the final verses of Surah Ash-Shu'ara, those who follow poets are described as beingmisguided, and poets are described as wanderers whose actions contradict their words. Ofcourse, the righteous believers and kasirol-zikr individuals are excluded from them. Variousstudies have addressed the questions of how poets' condemnations can be interpreted andagainst which group of poets these condemnations were directed.Therefore, the current study aimed to clarify the meaning of these verses. We compiled interpretations and attempted to determine the most appropriate interpretation by relying on theculture and popular beliefs of the era of descent and the context of the preceding verses. Thisstudy found that these verses only condemned poets who claimed to be connected to jinn anddevils, who presented their poems as occult inspirations, and whose themes were acceptedby some as divine knowledge. By labeling the followers of this group of poets as misguided,the final verses of Surah Ash-Shu'ara demonstrate their ignorance and wandering in various occult matters, as well as their inability to act on what they themselves proclaim. Theseverses also describe two indications of the devils' ignorance regarding the occult knowledgeof the heavens, as well as the devils' and poets' dishonesty; hence, following them has beendeemed astray.