چکیده:
زمینه و هدف: کنشهای اجرایی در اوایل کودکی نقش تعیینکننده داشته و بهعنوان یکی از پیشبینهای آمادگی برای ورود به مدرسه شناخته شده است. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی بازی آموزشی- شناختی چاکی و نلی در جهت گسترش مهارتهای کنش اجرایی سرد و گرم در کودکان پیشدبستانی و مقایسه دو گروه از نظر مهارتهای آمادگی ورود به مدرسه بود. روش: طرح پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پیشدبستانی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-99 بود که از این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، 204 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (102 نفر) و گواه (102 نفر) جایدهی شدند. برنامه مداخله به مدت 1 ماه شامل 10 جلسه (30 دقیقهای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کنش اجرایی سرد شامل ابزار برو- نرو (هافمن، 1984)، جعبه وظیفه (کسل و پوستما، 2018)، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (گرنت و برگ، 1948)؛ کنشهای اجرایی گرم شامل تکلیف 3 گزینهای انتخاب ماده در انعطافپذیری هیجانی (مارکوس و همکاران، 2016) و آزمون درک ارزش آینده (نجاتی و همکاران، 1399)؛ و آمادگی ورود به مدرسه شامل آزمون ارزیابی آمادگی برای ورود به مدرسه براکن- ویرایش سوم (پنتر و براکن، 2009) و مقیاس آمادگی احساسی-اجتماعی ورود به مدرسه (بوستین، 2007) استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد بازی چاکی- نلی بر بهبود مهارتهای کنش اجرایی سرد (حافظه کاری- بازداری و انعطافپذیری شناختی) و کنش اجرایی گرم (تاخیر در دریافت پاداش و انعطافپذیر عاطفی) موثر بوده است (0/01> p) و نتایج مقایسه میانگین دو گروه از نظر آمادگی ورود به مدرسه (تحصیلی از 17/56 به 25/17 و اجتماعی- احساسی 76/56 به 75/06) نشان داد که گروه آزمایش نمره بالاتری به دست آوردند. نتیجهگیری: استفاده از بازیهای گروهی بهخصوص در سن پیشدبستانی که مرحله حساس تحول کنشهای اجرایی گرم و سرد است با تحریک کودکان از طریق بازی با همسالان و استفاده از یک موقعیت زندگی واقعی مانند بازی در یک محیط پیشدبستانی میتواند برای کمک به کودکان در تعمیم پیشرفتهای شناختی حداقل در سایر موقعیتها یا وظایف مشابه مفید باشد؛ و همچنین کنشهای اجرایی بهعنوان پیشبین مهمی برای مهارت آمادگی ورود به مدرسه شناخته شدند.
Background and Purpose: Executive functions have played a key role in early childhood and have been known as one of the predictors of school readiness. This study aimed to investigate the effectiveness of Chucky & Nelly educational-cognitive game in developing cold and hot executive function skills in preschool children and to compare the two groups in terms of their school readiness skills.
Methods: The present study was of a quasi-experimental study design in the form of a pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the study included all preschool children in Ahvaz in the academic year of 2019-2020; 204 of which were selected through a multi-stage cluster random sampling and randomly divided into experimental (n=102) and control (n=102) groups. The intervention plan was performed on the experimental group in ten 30-minutes-sessions for 1 month. In order to gather data, the following instruments were used: Cold Executive Function Questionnaires: Go/No-Go Task (Hofman, 1948), Box Task (Kessels & Postma, 2018), and Wisconsin Card Sorting Test (Grant & Berg, 1948), Hot Executive Function: 3-items Emotional Flexible Item Selection Task (3-item EM-FIST) (Marcus et al., 2016), and Delay Discounting Test (Nejati et al., 2019), and School Readiness: The Bracken School Readiness Assessment Test: Third Edition (Bracken & Panter, 2009), and Social-Emotional School Readiness Scale (Bustin, 2007). Results: The results of the analysis of covariance exhibited that Chucky & Nelly game has affected the improvement of cold (working memory, inhibition, and cognitive flexibility) and hot (delayed gratification and affective flexibility) executive function skills (p<0/01) and the results of comparing the mean scores of the two groups in terms of school readiness showed that the experimental group have obtained a higher score (academically from 17.56 to 25.17 and social-emotionally 56.76 to 75.06). Conclusion: Using group games, especially at preschool age, which is a critical stage in the development of hot and cold executive functions, by stimulating children’s senses through playing with peers and using a real-life situation such as playing in a preschool environment can help children to generalize cognitive developments, at least in other similar situations or tasks, as well as, executive functions that have been known as important predictors of school readiness skills.