چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی شادکامی بر مبنای منبع کنترل، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان دختر بود. روش: پژوهش حاضر، از نوع همبستگی-توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 8 شهر تهران بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بر اساس تعیین حجم نمونه گرین (1991) در رگرسیون 150 دانش آموز دختر مقطع متوسطه انتخاب گردید. آزمودنیها از نظر شادکامی آکسفورد، منبع کنترل راتر، شخصیت نئو و خودکارآمدی دانش آموز مورگان-جینکز بررسی شدند. جهت از تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان با استفاده از نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که منبع کنترل با شادکامی (661/0) رابطه مثبت معناداری دارد (01/0P≥). روان رنجورخویی ارتباط منفی (403/0-) با شادکامی داشت (01/0P≥). اما برونگرایی، تجربهپذیری، توافقپذیری و وجدانی بودن دارای رابطه مثبت معناداری در سطح 01/0 با شادکامی بودند. خودکارآمدی تحصیلی نیز دارای رابطه مثبت معناداری با شادکامی در دانش آموزان دختر بود (01/0P≥). رگرسیون همزمان نیز بیانگر آن است که منبع کنترل، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی پیشبینی کننده شادکامی در دانش آموزان دختر میباشند (01/0P≥). نتیجهگیری: منبع کنترل، ویژگیهای شخصیتی و خودکارآمدی تحصیلی نقش پیشبینی کننده در شادکامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دارند.
This study aimed to predict happiness based on the locus of the control, personality traits and academic self-efficacy of the female students. The present study was a descriptive-correlational one. The statistical population consisted of all high school female students in District 8, of whom, 150 students were selected as the research sample using the cluster sampling method and based on the Green (1991) Sample Size determination in regression. The subjects were examined using the Oxford’s Happiness Questionnaire (OHQ), Rotter's Locus of Control Scale, NEO Personality Inventory (NEO PI) and Morgan-Jinks Student Self-Efficacy Scale (MJSES). Pearson correlation and multivariate regression analysis were used to analyze the data simultaneously using SPSS-22 software. The results of correlation test showed that there was a significant positive correlation between the locus of control and happiness (0.661) (p≥0.01) and there was a negative relationship between neuroticism (-0.403) and happiness (p≥0.01). However, there was a significant positive relationship between extroversion, openness to experience, agreeableness and conscientiousness with happiness at 0.01. Moreover, there was a significant positive relationship between academic self-efficacy and happiness of the female students (p≥0.01). Simultaneous regression showed that locus of control, personality traits and academic self-efficacy predict happiness in female students (p≥0.01). It can be concluded that locus of control, personality traits and academic self-efficacy predict the happiness of high school female students.