چکیده:
دنیای امروز دنیای سازمانهاست و نیروی انسانی بهعنوان با ارزشترین منابع سازمان محور رویکردها و فعالیتهای سازمانی بوده و در اعتلای اهداف و آرمان- های سازمان نقش اساسی ایفا میکنند منابع انسانی میتواند بهعنوان یک نیروی کارآمد و مستمر در یک مزیت رقابتی برای سازمان عمل کنند .امروزه برای تحقق اهداف سازمانی افراد لایق و کاردان باید در رأس امور قرار گیرند. از طرفی چابکی سازمانی توانایی سازمان برای بقا و پیشرفت در محیطی با تغییرات مداوم و پیشبینی نشدنی است. بنابراین سازمانها از جمله دانشگاهها برای تحقق چابکی سازمانی نیازمند افرادی هستند که از توانمندی، دانش و مهارتهای مدیریتی برخوردار باشند. بنابراین مطالعه حاضر، با هدف تحلیل ساختارمند مدیریت شایستگی بر چابکی سازمانی در نظامهای آموزشی صورت گرفته است. این پژوهش از نوع مروری میباشد که از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتیGoogle Scholar,Eric,Science Direct,PubMed,Scopus,Elsevier در محدوده سالهای 2000 الی 2022 صورت گرفته است و جستجوی مقالات بر اساس کلیدواژههای مروری، مدیریت شایستگی و چابکی سازمانی انجام شده است. نتایج نشان میدهد که مدیریت شایستگی میتواند بر چابکی سازمانی تأثیرگذار باشد بنابراین با بهرهگیری از رویکرد مدیریت شایستگی میتوان نظامهای آموزشی را به سمت چابکی هدایت کرد. نتایج این پژوهش به مسئولان و مدیران و دستاندرکاران نظام آموزشی پیشنهاد میکند مدیریت شایستگی در تمام امور مورد اولویت قرار گیرد تا بتوانند موجب ارتقاء سازمانی شوند.
Today's world is the world of organizations and human power, as the most valuable organization-oriented resource, has been the focus of organizational approaches and activities. Human resources can act for the organization as an efficient and continuous force in a competitive advantage. To realize organizational goals, efficient people should be in control. Additionally, organizational agility is the ability of the organization to survive and progress in an environment with continuous and unpredictable changes. Therefore, in order to achieve organizational agility, organizations, including universities, need people who have the necessary ability, knowledge and management skills. Therefore, the present study was conducted with the aim of structural analysis of competence management on organizational agility in educational systems. It is a review study that is done through searching in databases of Google Scholar, Science Direct, PubMed, Scopus, Elsevier and Eric between 2000 and 2022. The articles have been searched based on keywords of review, competence management and organizational agility. The results showed that competency management can influence organizational agility. Therefore, by using the competency management approach, educational systems can be directed towards agility. The findings suggest that authorities of educational systems prioritize competence management in all matters so that they can improve their organizations.