چکیده:
هدف. امروزه، استخدام از دورة سنتی و منفعل عبور کرده و فناوریهای مدرن ظهور یافته و استراتژیهای جدید، مانند تأکید بر ارزیابی مهارتها و بهکارگیری شیوههای آنلاین، در حال افزایش است. از طرف دیگر، استقرار هوش مصنوعی با اهداف عمومی همچنان در حوزة منابع انسانی هدفی بلندمدت است. سرعت پیشرفت سیستمهای هوش مصنوعی تخصصی در صنعت خودرو، رسانههای اجتماعی، تبلیغات، و بازاریابی قابل توجه است. اما پیشرفت بسیار کمتری در مسائل مربوط به مدیریت کارکنان در اولین گام از مسیر هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی صورت گرفته است.روش پژوهش. در پژوهش حاضر سعی شد با شناسایی کاربردها و الزامات بهکارگیری هوش مصنوعی، به منزلة دانشی نو در جذب و استخدام، علاوه بر ایجاد یک پل بین این دو حوزه، بتوان با بهکارگیری هوش مصنوعی در مباحث مدیریت منابع انسانی گامی مؤثر در جذب افراد شایسته و تأثیرگذار در سازمانها برداشت. پژوهش حاضر به صورت کیفی و با استراتژی مطالعة موردی انجام گرفت. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل تم استفاده شد.یافتهها و نتیجهگیری. بر اساس یافتهها، کاربردها و الزامات شناساییشده به منظور بهکارگیری هوش مصنوعی در جذب و استخدام شامل هفت مضمون اصلی است: کاربردها، الزامات فنی، الزامات هوشمندی، الزامات عملکردی، الزامات اخلاقی، کژکارکردها، عوامل غیر ساختاری.
Purpose - Today, Recruitment has moved from the traditional era, the age of modern technology has embraced us, and new strategies are emerging, such as an emphasis on skills assessment and the use of online methods. On the other hand, the establishment of AI with general goals is still a long-term goal in the field of HRM. The rapid development of specialized AI systems in the automotive industry, social media, advertising and marketing has been remarkable, but much less progress has been made on employee management issues as the first step in the path of AI in HRM. The present research tries to identify the applications of AI as a new knowledge in recruitment, in addition to creating a bridge between these two areas by using AI in HRM to take an effective step in attracting qualified and effective people in organizations.Methodology - The present research has been done qualitatively and with a case study strategy. Interviews were used to collect information and themes analysis was used to analyze the information.Findings - Based on the findings, the identified applications and requirements for using AI in recruitment include 7 main themes: Applications, Technical requirements, Intelligence requirements, Performance requirements, Ethical requirements, dysfunctions and Non-structural factors.
خلاصه ماشینی:
موضوع این است که همۀ اسناد باید با رویکرد حرفه ای تحلیل شوند و افرادی از متقاضیان استخدامی انتخاب شوند که با توجه به انتظارات شغل مورد نظر بسیار مناسب باشند (٢٠١٢ ,Silverman &Weber ).
ورود فناوری به حوزة جذب و استخدام با مفاهیم اینترنت ، رسانه های اجتماعی ، و در نهایت هوش مصنوعی آمیخته شده است .
کاربرد رسانه های اجتماعی برای استخدام بیشتر از سایر حوزه ها در رابطه با روش های منابع انسانی دیجیتال در حال افزایش است (٢٠١٥ ,Gandini &Pais ).
هوش مصنوعی یک سازوکار جدید در حوزة استخدام است که میتواند حجم زیادی از اطلاعات را برای پیدا کردن متقاضیان استخدامی مناسب پردازش کند.
(Khandelwal, 2018 روش تحقیق هدف از پژوهش حاضر شناسایی الزامات و کاربردهای هوش مصنوعی در فرایند جذب و استخدام است ؛ از این رو، پژوهش به شیوة کیفی صورت گرفت .
با توجه به اینکه هوش مصنوعی با داده های حجیم سروکار دارد و می تواند حجم بالایی از متقاضیان استخدامی را پاسخگو باشد، استفاده از آن موجب چابکی در جذب و استخدام خواهد شد.
یافته های پژوهش بیانگر این نکته است که برای طراحی سیستم هوش مصنوعی در جذب و استخدام طراحی بر مبنای قاعده مندی میتواند روشی مناسب باشد؛ بدین صورت که قواعد مشخصی در حوزة منابع انسانی تعریف شوند و بر مبنای این قواعد سیستم طراحی شود.
به کارگیری هوش مصنوعی در حوزة منابع انسانی و به طور مشخص در زمینۀ جذب و استخدام چالش هایی نیز دارد.
The Influence of Social Networking Sites on Recruiting Human Resources in the Czech Republic.