چکیده:
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شکلگیری روابط دختر و پسر از دیدگاه مدیران، معلمان و دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بوکان انجام شد. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدارشناسی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه معلمان، دانشآموزان و مدیران دوره ابتدایی شهر بوکان است. حجم نمونه بر اساس منطق اشباع نظری تعیین شد و افراد نمونه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند متوالی انتخاب شدند که در مجموع 15 نفر دانشآموز، معلمان و مدیران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمهساختاریافته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافتهها نشان داد که عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی بر شکلگیری رابطه دوستی پیش از ازدواج موثر است و عوامل جمعیتشناختی در شکلگیری به اندازه سایر عوامل موثر نیست.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيقات در اين زمينه بيان کننده آن است که بيش از نيمي از دختران در تهران پيش از ازدواج تجربه رابطه و دوستي با جنس مخالف را داشته اند و حدود يک چهارم نيز تماس جنسي را پيش از ازدواج تجربه کرده اند و همچنين در تهران بين حدود ٢٠ تا ٦٠ درصد از افراد گروه سني ١٨-١٤ سال ، اغلب به طور پنهاني و بدون رضايت خانواده ارتباط عاطفي و رابطه فيزيکي و جنسي برقرار ميکنند.
سوزنچي (١٣٩٢)، در پژوهشي به ارائه چارچوبي اسلامي براي سلامت روابط جنسيتي دختران با تکيه بر خط مشي مسئول کردن جوانان در قبال رفتارهاي خود با جنس مخالف نشان داد که چگونه ميتوان اين رفتارها را با تصوير جديد، منضبط و مشروع ، تا آنجا که ممکن است تحت مديريت خانواده ها قرار داد، و افزون بر کنترل و سالم سازي روابط جنسي دختران و پسران ، نگرانيهاي جامعه در زمينه ترويج اين مسئله را رفع کرد.
خواجه نوري و دل آور (١٣٩١)، در پژوهشي عوامل مؤثر بر دوستي دختر و پسر را در بين جوانان شهر شيراز با تاکيد بر فرايند جهاني شدن بررسي کرد، نتايج پژوهش نشان داد ميزان استفاده از فناوريهاي اطلاعات و ارتباطي شيوه زندگي نوين بر گرايش جوانان به دوستي با جنس مخالف تأثير دارند.
Causes the opposite sex with girls students in secondary school education, school district 18 in Tehran and offer solutions to the problem, Thesis Guidance and counseling advice, Allameh Tabatabai University.