چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با روش تدریس در معلمان ابتدایی شهر شازند میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان زن دوره ابتدایی شهر شازند در بازه زمانی سال تحصیلی ١٤٠٢-١٤٠١ تشکیل داده است. که با استناد به آمارهای اعلام شده از طرف اداره مذکور، تعداد این معلمان ٢٢٣ نفر در مقطع ابتدایی میباشد. روش نمونه گیری تصادفی ساده و در دسترس بود و تعداد ٨٧ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه ی ذهنیت فلسفی اسمیت (١٣٨٣) استفاده گردید و تجزیه وتحلیل داده با استفاده از آزمون رگرسیون، آزمون تحلیل واریانس یکراهه و و نرم افزار SPSS٢٣ انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین ذهنیت فلسفی معلمان بر اساس تحصیلات تفاوت معنادار ٠. ٠٣٩در متغیر تعمق (٠/٠٠٤) تفاوت معنادار است. اما بین ذهنیت فلسفی در بین معلمان بر اساس پایه تدریس ٠٠١> p در روش تدریس تفاوت معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش سخنور و ماهرزاده (١٣٩٧) تحت عنوان بررسي رابطه ي بين ذهنيت فلسفي و نگرش به روش هاي تدريس فعال در بين معلمان رياضي مقطع راهنمايي دخترانه شهر اصفهان نشان داد که ؛ بين ذهنيلت فلسفي و نگرش به روش هاي تدريس فعال رابطه معنادار وجود دارد و بين ابعاد ذهنيت فلسفي بعد جامعيت با ميانگين ٤/١٣٦ سطح بالاتر را نسبت به دو بعد تعمق و انعطاف پذيري در بين معلمان به خود اختصاص داده است .
زماني باب گهري (١٣٩٥) نيز در پژوهش خود گزارش نموده است که ؛ بين ذهنيت فلسفي و روش تدريس اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي دولتي شهر کرمان رابطه معناداري وجود دارد.
465 فرضيه ي شماره ١ براي تحليل داده هاي مربوطه به اين فرضيه که بين ذهنيت فلسفي و روش آموزش در بين معلمان بر اساس سن تفاوت وجود دارد از تحليل واريانس يکراهه استفاده شد.
نتايج آزمون تحليل واريانس يکراهه براي مقايسه ذهنيت فلسفي و روش تدريس در بين معلمان بر اساس سن (به تصوسر صفحه رجوع شود) جدول شماره ٤ نشان ميدهد که بين ذهنيت فلسفي معلمان بر اساس سن تفاوت معنادار (٠٠١>p) به دست نيآمد.
فرضيه ي شماره ٢ به منظور تحليل داده هاي مربوطه به اين فرضيه که بين ذهنيت فلسفي و روش تدريس در بين معلمان بر اساس تحصيلات تفاوت وجود دارد از تحليل واريانس يکراهه استفاده شد.
فرضيه ي شماره ٣ براي تحليل داده هاي مربوطه به اين فرضيه که بين ذهنيت فلسفي و روش تدريس در بين معلمان بر اساس پايه تدريس تفاوت وجود دارد از تحليل واريانس يکراهه استفاده شد.