چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای توصیفی اهداف آموزشی کتاب علوم پایه ی سوم دوره ابتدایی انجام شده است. بدین منظور پژوهشگران از روش تحلیل محتوای توصیفی استفاده کردند. در این روش ابتدا اهداف آموزش هریک از درس های کتاب علوم پایه ی سوم ابتدایی استخراج شد و سپس حیطه و سطح اهداف براساس طبقه بندی بلوم در سه حیطه ی شناختی، عاطفی و مهارتی بررسی شد این پژوهش با روش تحلیل محتوا به شکل تجزیه و تحلیل کمی انجام شده است، با توجه به نتایج به دست آمده می توان استنباط کردکه تنظیم کنندگان اهداف دروس علوم تجربی به سطوح بالای حیطه ی شناختی و حیطه ی عاطفی و مهارتی توجه کافی ننمودهاند و شرایط را برای بروز خلاقیت کمتر مد نظر قرار دادهاند. این در حالی است که سطوح دانش و فهم و درک بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است با توجه به نتایج حاصل می توان نتیجه گرفت که اهداف کتاب های علوم تجربی پایه ی سوم ضروری است که مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار بگیرد و مهم اهدافی که سطوح بالاتر یادگیری، شناختی، تفکر خلاق، عاطفی و مهارتی را دربردارند افزایش یابد.
خلاصه ماشینی:
در اين روش ابتدا اهداف آموزش هريک از درس هاي کتاب علوم پايه ي سوم ابتدايي استخراج شد و سپس حيطه و سطح اهداف براساس طبقه بندي بلوم در سه حيطه ي شناختي، عاطفي و مهارتي بررسي شد اين پژوهش با روش تحليل محتوا به شکل تجزيه و تحليل کمي انجام شده است ، با توجه به نتايج به دست آمده مي توان استنباط کردکه تنظيم کنندگان اهداف دروس علوم تجربي به سطوح بالاي حيطه ي شناختي و حيطه ي عاطفي و مهارتي توجه کافي ننموده اند و شرايط را براي بروز خلاقيت کمتر مد نظر قرار داده اند.
اين در حالي است که سطوح دانش و فهم و درک بيشترين درصد را به خود اختصاص داده است با توجه به نتايج حاصل مي توان نتيجه گرفت که اهداف کتاب هاي علوم تجربي پايه ي سوم ضروري است که مورد بازنگري و تجديدنظر قرار بگيرد و مهم اهدافي که سطوح بالاتر يادگيري، شناختي، تفکر خلاق ، عاطفي و مهارتي را دربردارند افزايش يابد.
واژه هاي کليدي: تحليل محتوا، طبقه بندي بلوم ، اهداف ، کتاب علوم سوم ابتدايي 89 مقدمه پيشرفت روز افزون دانش بشري نهاد آموزش و پرورش را برآن مي دارد تا پيوسته به دنبال کشف روش هايي نو براي ارائه و آموزش دانش ها و مهارت هاي گوناگون باشد.
با توجه به يافته هاي اين پزوهش مي توان استنباط کرد که اهداف کتاب علوم پايه سوم نياز است مورد بازنگري و تجديد نظر قرار گيرد تا سهم سطوح بالاتر يادگيري و حوزه هاي عاطفي و مهارتي افزايش يابد.