چکیده:
امروزه آموختن علوم تجربی همچون سوادآموزی و حساب کردن امری اساسی و ضروری است که با زندگی روزمره ی ما در ارتباط است و با پیشرفت تکنولوژی اهمیت آن بیشتر شده است. به عبارت دیگر آموزش علوم بیشتر به آموزش راه یادگیری میپردازد که آگاهی از آن برای هر کودکی لازم است، چراکه او در دنیایی زندگی میکند که سریعا در حال تغییر است و وی باید قادر باشد خود را دائم با آن تغییرات هماهنگ سازد؛ بنابراین آنچه مهم است یادگیری شیوه کسب اطلاعات و به روز کردن و پردازش آن هاست و نه کسب اطلاعات به مثابه یک بسته ی دانشی. به این دلیل فراگیری علوم تجربی دو جنبه مثبت دارد. هم فرایند است و هم فراورده. فراگیری علوم تجربی به کودکان کمک می کند تا روش های شناخت دنیای اطراف خود را بهبود بخشند. برای این منظور آنها باید مفاهیمی کسب کنند که به آنها کمک کند تا تجارب خود را با یکدیگر مرتبط سازند. هدف پژوهش حاضر، بررسی آموزش علوم و نقش آن بر رشد مهارت های فراشناختی با محوریت روش های تدریس نوین و روش پژوهش بررسی پیشینه های موجود در متون اسلامی و روانشناسی با استقصای کلمات و تحلیل آنها با استفاده از روش تحلیل محتوا است در این نوشتار بررسی شده است که با توجه به اهمیت درس علوم تجربی، آموزش و یادگیری آن بیشتر از خود درس اهمیت دارد؛ بنابراین معلم و آموزش دهنده علوم تجربی باید به روش های تدریس مسلط باشد و از میان این روش های تدریس، آن هایی را برگزیند که دانش آموز را در حین یادگیری درگیر میکند و به تفکر و فعالیت تشویق میکند؛ اگر آموزش همراه با فعالیت و تفکر باشد یادگیری عمیق تر خواهد بود.
Today, learning experimental sciences such as literacy and numeracy is a fundamental and necessary thing that is related to our daily life and its importance has increased with the advancement of technology. In other words, teaching science is more about teaching the way of learning, which is necessary for every child to be aware of, because he lives in a world that is changing rapidly, and he must be able to constantly adapt himself to those changes. Therefore, what is important is to learn how to obtain information and update and process it, and not to obtain information as a package of knowledge. For this reason, learning experimental sciences has two positive aspects. It is both a process and a product. Learning experimental sciences helps children to improve their ways of knowing the world around them. For this purpose, they must acquire concepts that help them to relate their experiences to each other. The purpose of the present research is to investigate science education and its role on the development of metacognitive skills with the focus on new teaching methods and the research method is to examine the backgrounds in Islamic and psychological texts by investigating words and analyzing them using the content analysis method. It has been investigated that due to the importance of the course of experimental sciences, its teaching and learning is more important than the course itself; Therefore, the teacher and instructor of experimental sciences must be proficient in teaching methods and among these teaching methods, choose those that involve the student during learning and encourage thinking and activity; If education is accompanied by activity and thinking, learning will be deeper.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر، بررسي آموزش علوم و نقش آن بر رشد مهارت هاي فراشناختي با محوريت روش هاي تدريس نوين و روش پژوهش بررسي پيشينه هاي موجود در متون اسلامي و روانشناسي با استقصاي کلمات و تحليل آن ها با استفاده از روش تحليل محتوا است در اين نوشتار بررسي شده است که با توجه به اهميت درس علوم تجربي، آموزش و يادگيري آن بيشتر از خود درس اهميت دارد؛ بنابراين معلم و آموزش دهنده علوم تجربي بايد به روش هاي تدريس مسلط باشد و از ميان اين روش هاي تدريس ، آن هايي را برگزيند که دانش آموز را در حين يادگيري درگير ميکند و به تفکر و فعاليت تشويق ميکند؛ اگر آموزش همراه با فعاليت و تفکر باشد يادگيري عميق تر خواهد بود.
احمدي (١٣٩٥)در پژوهش خود با عنوان «بررسي ميزان همخواني و هماهنگي بين سه برنامه قصد شده ، کسب شده و اجرا شده در برنامه درسي علوم دوره ابتدايي» با هدف بررسي فرايند طراحي و تدوين برنامه درسي علوم (برنامه قصد شده ) نحوه اجراي برنامه (برنامه اجرا شده ) و ميزان يادگيري دانش آموزان (برنامه کسب شده و همچنين ) مطالعه نظرات معلمان و 4 Farmery 5 Mourtos 6 Muller 7 Kagan 8 Eisner 9 Bredderman 10 Borliner and Gage 423 مديران در مورد کيفيت برنامه هاي جديد درس علوم دروه ابتدايي، تصويري کلي از ميزان همخواني و هماهنگي بين سه برنامه ذکر شده را با توجه به عناصر موثر در برنامه درسي بدست آورد و به نتايج زير دست يافت .
437 Science education and its role on the development of metacognitive skills based on new teaching methods Reyhane Zare Bidaki Primary School teacher, Yavarane Mahdi School, Yazd, Mehriz Abstract Today, learning experimental sciences such as literacy and numeracy is a fundamental and necessary thing that is related to our daily life and its importance has increased with the advancement of technology.