چکیده:
اختلال کارکردی جامعهپذیری و نقصان عملکردی عوامل جامعهپذیری در حوزه اقتصادی، نشاندهنده وجود یک فرایند جامعهپذیری ناکارا در جامعه است. هدف این مطالعه فهم و شناخت محتوای جامعهپذیری مسئولیت تامین مالی جوانان است که شامل علتها و پیامدها نیز میباشد. مشارکتکنندگان جوانان 20 تا 40 سال میباشد که براساس نمونهگیری هدفمند و نظری با 24 نفر مصاحبه فردی به عمل آمده است. طبق فرایندهای کدگذاری، مقوله مرکزی "تداوم دوگانگی فرهنگی" بدست آمد. مقوله مرکزی در این مطالعه نشان داد که فرهنگ مسئولیت تامین مالی در جامعه، فرهنگی منسجم و یکپارچه نبوده و ارزشهای متفاوتی به نسل جوان انتقال یافته است که یکی از آنها، ارزشمندی تحصیلات بوده و دیگری با توجه به مطالب مطرح شده، ارزشمندی مسئولیت تامین مالی میباشد. بدلیل ارزشمندی تحصیلات برای شخص و خانواده وی، مسئولیت تامین مالی در شخص پرورش نیافته و وی بطور موقت از دنیای کار بیرون میماند و بعد از اتمام تحصیل نیز این امکان وجود دارد که نتواند شغلی برای خود پیدا کند. در مقابل، با ارزشمندی مسئولیت تامین مالی و اشتغال، شخص از دورانی که میتوانست، در این زمینه تلاش نموده و مسئولیت تامین مالی بر عهده خودش بوده است. با توجه به تبدیل شدن تحصیلات بعنوان یک ارزش و عدم پرورش مسئولیت تامین مالی در نسل جوان، میتوان گفت که جامعهپذیری در زمینه عملکرد نارسا بوده و در راستای همنوایی شخص با فرهنگ مسلط جامعه یعنی اشتغال، ناتوان عمل کرده است.
Dysfunction of socialization and Performance impairment of socialization factors in the economic field, indicate the existence of a process of inefficient socialization in society. The purpose of this study is to understand the content of Socialization of financing responsibility of youth, which includes causes and consequences. The young participants are 20 to 40 years old, based on purposeful and theoretical sampling with 24 individual interviews was conducted. According to the coding processes, the central category of "continuity of culture multiplicity" was obtained. The central category in this study showed that the culture of financing responsibility in society is not a coherent and integrated culture and different values have been transmitted to the younger generation, one of which is the valuable of education and the other, is the valuable of financing responsibility. Due to the valuable of education for the person and his family, the financing responsibility is not trained and he is temporarily out of the world of work and after graduation it is possible that he will not be able to find a job. vis-a-vis, with valuable of financing responsibility and employment, the person from the era who could, has tried in this field and he was responsible of financing himself. Considering the conversion of education as a value and lack of fostering financing responsibility in the young generation, it can be said that socialization has been poor in terms of performance and has failed to conformity with the dominant culture of society i. e employment.
خلاصه ماشینی:
مسئله بنیادی در افزایش تعداد دانشجویان ، عدم تناسب تعداد دانش آموختگان و مهارت یافتگان با نظام تقسیم کار و موقعیت های شغلی موجود در جامعه به لحاظ کمی، همچنین عدم تناسب میان محتوای آموزش های مراکز آموزشی با نیازهای جامعه به لحاظ کیفی است که تاثیر آن به دو شکل میباشد: ١)تعداد زیادی از اشخاص آموزش دیده ای که آموخته هایشان مشتری ندارد و در نتیجه بیکارند،٢) گستره وسیعی از موقعیت های شغلی که کسی مهارت و آموزش های لازم و در بسیاری از موارد حتی تمایلی برای تصدی این موقعیت های شغلی را ندارند و در نتیجه افراد باز هم بیکار هستند(صدیق اورعی، ١٣٧٤؛ فرزانه ، ١٣٩٣).
چون میدیدم که پدرم چقدر زحمت میکشه اما تا اندازه ای درامد داره که بتونه شکم منو سیر کنه برای همین نمیخواستم باری روی دوشش باشم » از نظر گروهی از مصاحبه شوندگان مقوله "مسئولیت تامین مالی" که از مولفه های احساس مسئولیت تامین مالی، اشتغال و کار کردن تشکیل شده است ، برای"عاملان جامعه پذیری"که از مولفه های خانواده (خانواده و خویشاوند)، مدرسه (معلم ، کتاب و استاد) و رسانه جمعی (تلویزیون ) و دوست بدست آمده است ، ارزشمند بوده و عاملان مذکور سعی نموده اند این ارزش را به نسل جوان انتقال دهند.
کاری که توش زحمت نباشه از نظر من ارزشی نداره » مقوله "تخصص در کار" که از مولفه های کسب تجربه و مهارت ، داشتن تخصص بدست آمده است نشان میدهد که برای تعدادی از مصاحبه شوندگان تخصص در کار یک ارزش بوده و معتقد هستند که در کار داشتن تخصص لازم بوده و همچنین شخص شاغل باید دانش لازم در حیطه شغلی خود را داشته باشد یا بعبارت دیگر، شغل شخص مرتبط با تحصیلات وی باشد.