چکیده:
مشاوره برنامهدرسی مفهومی است که بر بهبود فرایند یادگیری و تحقق اهداف برنامههای درسی تاکید دارد. سطح کاربرد و عملکرد این مفهوم بستگی به میزان مقبولیت آن از طرف صاحبنظران آموزشی دارد. هدف این پژوهش بررسی مواضع صاحبنظران در رابطه با ایجاد گرایش مشاوره برنامهدرسی ذیل رشته مطالعات برنامهدرسی است. بدین منظور از رویکرد کیفی پژوهش و روش مصاحبه استفاده شده است. شرکتکنندگان پژوهش 15 نفر هستند که بر اساس رویکرد نمونهگیری، هدفمند و روش نمونهگیری زنجیرهای انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از بررسی اسناد و مصاحبه نیمهساختاریافته و برای تحلیل یافتهها روش تحلیل مضمونی به کار رفته است. طبق یافتههای پژوهش مواضع صاحبنظران در سه گروه موافقان، موافقان مشروط و مخالفان تقسیمبندی میشود. مشاوره برنامهدرسی بعنوان یک حوزه مغفول، کمک به ارتقای یادگیری فراگیران و هماهنگی فعالیتهای عوامل مدرسه توسط مشاوران برنامه درسی جزو دلایل گروه موافقان میباشد. موافقان مشروط تبیین دقیق مسئله، تبیین تمایز بین مشاوره برنامهدرسی و مشاوره تحصیلی و طرح مشاوره برنامه درسی به عنوان یک حوزهی میان رشتهای را مورد توجه قرار میدهند. عدم وجود ضرورت عملی و متعلق بودن فعالیتهای مشاوره برنامه درسی به قلمرو مشاوره تحصیلی نیز از دلایل مخالفان طرح مفهوم مشاوره برنامه درسی است.
Curriculum counseling is a new concept that emphasizes the improvement of learners' learning process and the achievement of the goals of curriculum. The level of application and performance of this concept depends on the degree of its acceptance by the curriculum experts. The purpose of this study was to investigate the standpoints of experts regarding the concept of curriculum counseling. For this purpose, the qualitative research approach and interview method were used. The research participants were 15 people who were selected through snow-ball method. Semi-structured interviews and document study were employed to gather the data which were analyzed through content analysis of interview. According to the research findings, the positions of experts are divided into three groups of proponents, conditional proponents, and opponents. The curriculum counseling as one of the neglected areas, the improvement of the learners' learning, and the coordination of the activities of school principals were proponents' reasons. However, conditional proponents emphasized on the precise clarification of the problem, explaining the distinction between curriculum counseling and academic counseling, and curriculum counseling as an interdisciplinary field. The lack of practical necessity and ownership of curriculum counseling activities in the area of academic counseling are the reasons for opponents.
خلاصه ماشینی:
بررسی مواضع صاحبنظران در رابطه با ایجاد گرایش مشاوره برنامه درسی در حوزه ی رشته مطالعات برنامه درسی The Standpoints of Regarding the Concept of Curriculum Counseling in the Field of Curriculum Studies تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٩/١٢/٤، تاریخ ارزیابی: ١٤٠٠/٣/٢٤، تاریخ پذیرش مقاله : ١٤٠٠/٧/١٩ / 20.
Sharifi 4 دکتر محبوبه عارفی ،٣ دکتر مسعود شریفی Abstract: Curriculum counseling is a new concept مشاوره برنامه درسی مفهومی است که بر بهبود فرایند that emphasizes the improvement of learners' learningیادگیری و تحقق اهداف برنامه های درسی تاکید دارد.
عدم وجود ضرورت عملی و متعلق بودن فعالیت های مشاوره برنامه clarification of the problem, explaining the distinctionدرسی به قلمرو مشاوره تحصیلی نیز از دلایل مخالفان طرح مفهوم مشاوره between curriculum counseling and academicبرنامه درسی است .
به صورت کلی برخی از شرکت کنندگان بر این عقیده اند که اصلا بحث یادگیری و آموزش به صورت ذاتی یکی از مباحث اصلی در حوزه رشته ی مطالعات برنامه درسی است که در سال های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است .
یکی از شرکت کنندگان در این زمینه میگوید" رشته ی مطالعات برنامه درسی به صورت ذاتی به دنبال بهترین روش ها و شیوه های تدریس و آموزش بوده است .
ضرورت وجود حوزه ی مطالعاتی مشاوره برنامه درسی به منظور کمک به ارتقای یادگیری فراگیران : از نظر شرکت کنندگان در پژوهش بخشی از دلایل و ضرورت های طرح مفهوم مشاوره برنامه درسی مربوط به نیازهایی است که دانش آموزان دارند.