چکیده:
هدف از این پژوهش نواقص ابزاری وحقوقی بیمه الکترونیکی در ایران بر مبنای معیارهای بین المللی است.
محقق در این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی به بررسی این مسئله پرداخته است بیمه الکترونیک یکی از
پدیده های حاصل از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت اطلاعات است که تحولی بس
عمیق در نحوه فروش بیمه و دریافت خسارت به همراه داشته است این فرایند از یک سو سطح ارتباطات با
بیمه گزار را افزایش داده و از سوی دیگر، دامنه خرید و فروش مجازی بعضی از انواع بیمه نامه را وسیع تر
کرده است. با این وجود، پیاده سازی سیستم بیمه الکترونیک در ایران با مشکلات و چالش هایی روبرو
است که روند نهادینه سازی آن را کند نموده است. بر این اساس، پژوهش حاضر به نواقص ابزاری و
حقوقی بیمه الکترونیکی در ایران بر مبنای معیارهای بین المللی میپردازد. نتایج حاکی از آن است که
قانون بیمه ایران در مقایسه با قوانین بیمه های دیگر کشورهای صاحب نام در عرصه بیمه از نقایص قابل
توجهی برخوردار است. برای مثال به صراحت عنوان ننموده است که تعهد اطلاعاتی بیمه گذار تا چه
حدود بوده و مرز آن تا به کجاست. همچنین بیان نکرده است که چه اطلاعاتی نیازمند افشاء نبوده و بیمه
گر نمیتواند به توسل به آنها از زیر بار تعهد خود شانه خالی کند. لایحه بیمه الکترونیکی تجاری نیز هر
چند در مقایسه با قانون فعلی بیمه حسن هایی دارد ولی نتوانسته است آنگونه که شایسته است نقایص را
برطرف کند لذا پیشنهاد میشود با سود جستن از تجربه کشورهای دارای سابقه صنعت بیمه مثل انگلستان و
فرانسه، نقص های فعلی قانون بیمه در لایحه مزبور بر طرف شود.
خلاصه ماشینی:
محقق در اين پژوهش به روش تحليلي-توصيفي به بررسي اين مسئله پرداخته است بيمه الکترونيک يکي از پديده هاي حاصل از به کارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات و مديريت اطلاعات است که تحولي بس عميق در نحوه فروش بيمه و دريافت خسارت به همراه داشته است اين فرايند از يک سو سطح ارتباطات با بيمه گزار را افزايش داده و از سوي ديگر، دامنه خريد و فروش مجازي بعضي از انواع بيمه نامه را وسيع تر کرده است .
تاج گردون ، غلامرضا؛ (١٣٩٠)، صنعت بيمه و ضريب نفوذ بيمه ، مجله آماري بيمه ، سيگما، ص ١٠ ٤ حقيقي کفاش ، مهدي مظلومي، نادر و اخوي راد، سيده ايمـاء(١٣٩١)، تـأثير اعتمـاد آنلايـن بـر اسـتفاده بيمـه گـذاران از خـدمات الکترونيکـي شرکت هاي بيمه ، پژوهشنامه بيمه ، سال بيست و هفتم ، شماره ٤، ص ٩ ٥ پارسا منش ، علي:(١٣٩١)، بازاريابي الکترونيک و بيمه الکترونيک ، نشريه داخلي بيمه دانا، زمستان ٩١، ص ١٢ 527 نامه اي دانست که به صورت آنلاين درخواست ، پيشنهاد، مذاکره و قرارداد آن منعقد ميشود.
حسن زاده ، علي رضا و خسروي، هسـتي (١٣٩١)، تـأثير آمـادگي الکترونيکـي بـر موفقيـت بيمـه الکترونيکـي بـا استفاده از روش معادلات ساختاري، پژوهشنامه بيمه ، سال بيست و هفتم ، شماره ٢، ص ٨ 528 خيرانديش و همکاران (١٣٩٥) در پژوهشي به بررسي "آسيب شناسي پياده سازي سيستم بيمه الکترونيک در بيمه ايران " پرداخته اند.
لازم به ذکر است که تمامي اين شرکت ها براي انجام فعاليت هاي تجاري در خارج از کشور خود به يک قرارداد بيمه بين المللي نياز دارند.