چکیده:
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل کیفی سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی و نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهرستان مشهد انجام شد. تحقیق از منظر هدف، کاربردی و توسعهای است. روش شناسی پژوهش: پژوهش، از منظر روش، آمیخته (کمّی- کیفی) است و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعه آماری تحقیق، خبرگان دانشگاهی و حرفهای آموزش و پرورش بودند. نمونهگیری از جامعه آماری به صورت هدفمند انجام شد که در مجموع 25 نفر انتخاب شدند. پس از تعریف موضوع و انجام مطالعات اکتشافی و کتابخانهای، فهرستی از گزارهها پیرامون ابعاد و مولفههای متغیرهای تحقیق شناسایی شد و پس از اخذ نظرات اصلاحی کیفی و کمّی به لحاظ روایی محتوایی به تایید خبرگان دانشگاهی و حرفهای رسید و در قالب پرسشنامه محقق ساخته پس از تعیین و تایید پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در اختیار اعضای دلفی قرار گرفت. دادههای حاصل از تحقیق براساس روشهای آماری مربوط و با استفاده از نرم افزار (Spss22) تحلیل شد و ابعاد و مولفههای تحقیق با ضریب توافق کندال (723/0) به اجماع خبرگان رسید. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، ابعاد و مولفههای سرمایه فکری در4 بعد و21 مولفه و ابعاد و مولفههای یادگیری سازمانی در3 بعد و12 مولفه شناسایی شد. بحث و نتیجهگیری: نهایتا تناسب مدل با نظر خبرگان با استفاده از آزمون t تک نمونهای مورد تایید قرار گرفت.
Introduction: This study aimed to develop a qualitative model of intellectual capital based on the organizational learning approach in the General Department of Education of Khorasan Razavi Province and the seven districts of the Mashhad Education Department. It was applied-developmental in terms of purpose, mixed (quantitative-qualitative) in terms. research methodology: This study method and descriptive in terms of data collection. The statistical population consisted of academic and professional education experts, of whom 25 people were selected using the purposive sampling. After defining the subject and conducting library and exploratory studies, a list of the propositions concerning the dimensions and components of the research variables was provided and after receiving the qualitative and quantitative corrective comments, it was confirmed by academic and professional education experts. After determining and confirming the reliability using the Cronbach's alpha coefficient, it was distributed to the Delphi members in the form of a researcher-developed questionnaire. Data were analyzed by the statistical procedures and (SPSS 22) and experts reached a consensus about research dimensions and research components using the Kendall's coefficient of concordance (0.723). Findings: The results showed there were four dimensions and 21 components of intellectual capital and there were three dimensions and 12 components of organizational learning. Conclusion: Finally, the appropriateness of the model was confirmed by the experts using one sample t-test.