چکیده:
مقدمه و هدف: این مقاله به ارائه الگوی اجرایی آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان ابتدایی بر اساس مدل 4H با استفاده از پژوهش ترکیبی پرداخته است. با مطالعه ادبیات پژوهش، ابعاد، مولفهها و شاخصها شناسایی شده و نتیجه در قالب الگوی اجرایی ارائه شده است. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری در بخش کمی معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در شهرستان رفسنجان شامل 1457 نفر هستند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه حداقل 304 نفر برآورد شد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور تبیین بهتر نتایج و آشکار شدن موارد مغفول در فاز کمّی، 13 مصاحبه عمیق در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلوله برفی انجام شد. ابزار جمع آوری دادهها در خصوص مولفههای آموزش مهارتهای زندگی و عوامل سه شاخگی، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و هم چنین روایی صوری و پایایی توسط محاسبه آلفای کرونباخ بترتیب با مقادیر 830/0 و 81/0 سنجیده و الگوی اجرایی تحقیق با استفاده از دادههای جمع آوری شده از طریق پرسشنامه و هم چنین بهرهگیری از فنون آمار توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: الگوی پژوهش با 15 مولفه مهارت زندگی و 10 مولفه از عوامل سه شاخگی ارائه گردید. بحث و نتیجهگیری: یکی از مهمترین مولفههای تاثیرگذار بر مهارتهای زندگی، کتاب درسی یکی از عوامل زمینهای است که میتواند 6 مولفه از مهارتهای زندگی را شامل: ارتباطات، مهارتهای قابل عرضه، خود مسوولیتی، اخلاق کاری، مدیریت، مهارتهای زندگی سالم را پیش بینی کندو مهمترین مولفه تاثیرگذار بعدی بر مهارتهای زندگی، جامعه از عوامل رفتاری است که قابلیت پیش بینی 5 مولفه از مهارتهای زندگی از جمله: تصمیمگیری، تفکر خلاق، هدف گذاری، حل مساله و خودآگاهی را دارد و مولفههای تاثیرگذار بعدی از عوامل سه شاخگی خانواده، تلویزیون و مدرسه هر کدام با قابلیت پیش بینی 3 مولفه از مهارتهای زندگی هستند.
Introduction: Life skills are abilities that enable a person to cope effectively with the demands and conflicts of life.The present study aims to provide a management model for the implementation of life skills training for elementary students based on the 4H and three-pronged model.research methodology: The present research was a series of consecutive conversions (qualitative and quantitative) in terms of applied development objectives and in terms of data, and in terms of the type of study and the nature of the research, it was a systematic review in terms of quality and cross-sectional in terms of quantity. The statistical population of the study was all primary teachers working in primary schools in Rafsanjan (1457 people). Targeted and Delphi sampling methods were used to determine the sample size in qualitative dimension and Cochran sampling in quantitative dimension. The number of samples was estimated to be at least 304. The measuring instrument was two researcher-made questionnaires (Life Skills Questionnaire with 91 questions and Tricolor Factors Questionnaire with 27 questions).Findings: The results of the present study showed that one of the most important components affecting life skills is the textbook of contextual factors that can include 6 components of life skills including: communication, deliverable skills, self-responsibility, work ethic, management, healthy living skills And the most important influential component on the life skills of society is one of the behavioral factors that can predict 5 components of life skills .Conclusion: Research model with 15 life skills including communication skills, trustworthy skills, self-responsibility, work ethic, management, healthy living skills, critical thinking, approval, creative thinking, self-awareness, determination, problem solving, attention to others, self-esteem and 10 The component is presented from three factors including textbook, television, workshop, family, peers, community, cyberspace, counselor, extracurricular books and school.
خلاصه ماشینی:
(٢٠٢١ ,et al &Khanifar ) مهارت هاي زندگي متعدد و متنوع هستند و يک برنامه جامع آموزش مهارت هاي زندگي نگرشي سيستمي دارد که تنها يک مهارت مورد توجه قرار نمي گيرد و ديدگاهي کلي دارد، از طرف ديگر تجارب کشورها متنوع بوده است ؛ بنابراين ارائه الگويي اجرايي و بومي بر اساس ويژگي هاي فردي، فرهنگي و محلي ضرورت دارد و از آن جا که طبق ادبيات پژوهش ، به نظر مي رسد مدل H٤ براي آموزش مهارت هاي زندگي با ويژگي هاي فراگيران مقطع ابتدايي سازگاري دارد و در عين حال ، مطالعات زيادي روي اين مساله و با در نظر گرفتن همه عوامل تاثيرگذار بر آن در ايران انجام نشده است ؛ از اين رو، همواره اين سوال مطرح مي شود که ابعاد مهارت هاي زندگي دانش آموزان ابتدايي کدامند؟ مطالعه حاضر با هدف بررسي ابعاد مختلف مهارت هاي زندگي دانش آموزان ابتدايي و هم چنين ارائه الگوي مديريت اجراي آموزش مهارت هاي زندگي دانش اموزان ابتدايي بر اساس مدل H٤ و سه شاخگي اجرا خواهد شد.