چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامة صلاحیتهای حرفهای معلمان درس تفکر و سواد رسانهای است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعة آماری آن نیز 100نفر از معلمانی است که دارای تجربه تدریس درس تفکر و سواد رسانهای در شهرستان بیرجند هستند. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 80 نفر بود و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و دادهها با کمک نرمافزار SPSS و با کاربرد روایی سازه، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس تحلیل شدهاند. در پرسشنامه 16 عامل شناسایی شدهاند که دارای ارزش ویژة بالاتر از یک هستند. گویههایی که دارای میزان اشتراک کمتر از 5/0 بودند، به ترتیب از پرسشنامه حذف و تحلیل اکتشافی دو بار دیگر روی گویههای باقیمانده انجام شد، که درنهایت به هفت مؤلفه تقلیل یافت که به عنوان عوامل تشکیلدهندة پرسشنامة نهایی به دست آمدند که ترکیب آنها هم دارای توجیه نظری و هم منطقی بود. پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد؛ که نشاندهندة همسانی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج این تحلیلها نشان دادهاند که این پرسشنامه با هفت عامل 1. صلاحیتهای رفتاری؛ 2. دانش رسانهای؛ 3. مهارتهای تدریس؛ 4. مهارتهای تفکر؛ 5. مهارت رسانهای؛ 6. سواد رسانههای نوظهور؛ و 7. صلاحیت پداگوژیک از پایایی و روایی مناسب برخودار است
The purpose of this study is to construct and validate a questionnaire of professional competencies of teachers of media thinking and literacy. The research method is survey research and its statistical population also includes 100 teachers who have experience in teaching thinking and media literacy in Birjand. In the present study, the sample size based on Morgan table is 80 people and simple random sampling method has been used for sampling. The data collection tool was a questionnaire and the data were analyzed with the help of SPSS software and using construct validity with exploratory factor analysis by principal components method and orthogonal rotation by Varimax method. 16 factors have been identified in the questionnaire that has a specific value higher than one. Items with a subscription rate of less than 0.5 were removed from the questionnaire and exploratory analysis was performed twice more on the remaining items, which were eventually reduced to 7 components, which were obtained as components of the final questionnaire. They had both theoretical and logical justifications. The reliability of the questionnaire was also calculated using Cronbach's alpha coefficient (0.94); which indicates the acceptable consistency of the questionnaire. The results of these analyzes showed that this questionnaire had seven factors 1) Behavioral competencies; 2) Media knowledge; 3) Teaching skills; 4) Thinking skills; 5) Media skills; 6) Emerging media literacy; and 7) Pedagogical competence It has good reliability and validity.
خلاصه ماشینی:
گویههای پرسشنامه همراه با عوامل استخراجشده و بار عاملی آنها مؤلفه, شماره گویه, گویه, بار عاملی صلاحیتهای رفتاری, 54, آراستگی و پوشش ظاهری مناسب, 783/0 , 56, رعایت اخلاق در نقل مطالب , 769/0 , 53, رعایت حقوق دانشآموز , 725/0 , 57, همدلی توام با صمیمیت و دلسوزی با دانشآموزان , 693/0 , 55, منظم بودن , 692/0 , 52, صداقت و درستي رفتار , 669/0 , 58, دادن آزادی عمل به دانشآموزان, 528/0 دانش رسانهای , 15, آشنایی با قالبهای رسانهای , 795/0 , 14, مرتبط بودن مدرک تحصیلی با درس تفکر و سواد رسانهای , 750/0 , 17, آگاهی از مؤلفههای متن، زیرمتن و فرامتن , 725/0 , 16, آشنایی با فنون طراحی پیام , 568/0 , 19, آشنایی با بازنمایی , 460/0 , 13, آشنایی با سواد خبری , 402/0 مهارتهای تدریس , 46, داشتن مهارت انتخاب روش تدریس متناسب با موقعیت , 768/0 , 50, توانایی استفاده از وسایل و ابزارهای جدید و مورد نیاز آموزش , 708/0 , 48, داشتن مهارت تنظيم برنامه درسي بر اساس نياز دانشآموزان مختلف , 655/0 , 49, توانایی ایجاد محیط یادگیری امن، مثبت و سازنده , 635/0 , 44, مهارت استفاده از نتایج ارزشیابیهای دانشآموزان, 453/0 , 40, مهارتهای مدیریت کلاس , 382/0 , 39, داشتن مهارت طراحی تدریس , 391/0 , 42, توانایی اجرای روش تدریس مشارکتی , 422/0 مهارت تفکر, 28, تشویق دانشآموزان به تحقیق، اکتشاف و حل مسئله , 715/0 , 27, آشنایی با مهارت تفکر , 713/0 , 26, آشنایی با تفکر خلاق , 681/0 , 29, تشویق دانشآموزان به تفکر عمیق , 595/0 , 25, آشنایی با تفکر انتقادی , 565/0 مهارت رسانهای , 20, آشنایی با صاحبان رسانه , 757/0 , 23, توانایی تفسیر پیامهای آشکار و پنهان تولیدات رسانهای , 715/0 , 24, شناخت فرستندة پیام و اهداف ارسال آن , 601/0 , 18, آشنایی با فنون اقناع, 461/0 , 22, آشنایی با مهارت ارزیابی رسانهای , 369/0 , 21, آشنایی با نحوة استفاده از رسانهها , 486/0 سواد رسانههای نوظهور, 8, آشنایی با سواد اینترنتی , 847/0 , 12, آشنایی با سواد تلفن همراه , 723/0 , 6, آشنایی با سواد فضای مجازی , 719/0 , 9, آشنایی با سواد بصری , 477/0 صلاحیت پداگوژیک, 33, توانایی برقراری روابط صحیح با دانشآموزان , 860/0 , 35, توانایی استفاده از شیوههای صحیح تربیتی , 549/0 , 31, توانایی انتقال افکار و عقاید به دانشآموزان , 530/0 , 51, رفتار توأم با احترام و ادب با دانشآموزان و همکاران , 328/0 سوال دوم: پایایی ابزار ساختهشده چگونه است؟ پایایی به زبان ساده به این اشاره دارد که یک ملاک، ابزار و یا یک روش در صورت تکرار در شرایط یکسان، نتایج یکسانی داشته باشد.