چکیده:
کودکان و نوجوانان سرمایههای انسانی هر کشوری محسوب میگردند که با تکیه بر آنان، آینده کشورها ساخته میشود. حمایت از این سرمایههای انسانی، نقش انکارناپذیری در پرورش نبوغ و استعدادها دارد. بدینروی، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1381 نخستین قانونی بود که به طور ویژه به حمایت از این اشخاص پرداخته است. پس از تجربه نسبتاً موفق این قانون، ضرورت تصویب قانون جدید به همراه نوآوریهایی در راستای حمایت بیشتر از این قشر آسیب پذیر احساس شد. النهایت قانون حمایت از کودکان و نوجوانان در سال 1399 تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان به منصه اجرا گذاشته شد. علیرغم نوآوریها و اتخاذ سیاستهای پیشگیرانه مناسب و ضرورت تشکیل دفاتر حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان دادگستری، تعیین خطمشی و وظایف محوله در راستای حمایت از این اشخاص؛ خلأها و ابهاماتی در این قانون وجود دارد همچون لزوم جرم انگاری ضرب و جرح عمدی، تولید، ساخت و خرید و فروش مشروبات الکلی توسط کودکان و نوجوانان و ضرورت بازنگری در برخی از مواد این قانون که مرقومه حاضر درصدد بیان و ارائه راهکار مناسب جهت مرتفع نمودن آن میباشد. نوشتار پیشرو، به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است.
Children and teenagers are considered as the human capital of any country, relying on them, the future of the country is built. Supporting these human capitals has an undeniable role in cultivating genius and talents. Thus, the Law on Protection of Children and Adolescents approved in 2013 was the first law that specifically protects these persons. After the relatively successful experience of this law, the necessity of approving a new law along with innovations in order to support more of this vulnerable group was felt. Finally, the Law on the Protection of Children and Adolescents was approved in 2019 and was put into effect after the approval of the Guardian Council. Despite the innovations and the adoption of appropriate preventive policies and the need to establish offices for the protection of the rights of children and adolescents, to determine the policy and assigned duties in order to protect these persons, there are gaps and ambiguities in this law, such as the need to criminalize intentional assault, production , making and buying and selling alcoholic beverages by children and teenagers and the need to review some of the articles of this law, which the present article is trying to express and provide a suitable solution to solve. The following article is written in a descriptive and analytical way.
خلاصه ماشینی:
١- بررسي کليات با رويکرد به دفاتر حمايت از حقوق کودکان و نوجوانان دادگستري از ابداعت خلاقانه قانون موصوف ، حمايت از کودکان و نوجوانان در وضعيت مخاطرهآميز است که طي بندهاي چهارده گانه در ماده ١٣ قانون ياد شده ، به دقت مورد بررسي قرار گرفته ؛ مواردي همچون ١- ماده ٣: موارد زير درصورتي که طفل يا نوجوان را در معرض بزه ديدگي يا ورود آسيب به سلامت جسمي، رواني، اجتماعي ، اخلاقي، امنيـت و يا وضعيت آموزشي وي قرار دهد، وضعيت مخاطره آميز محسوب شده و موجـب مداخلـه و حمايـت قـانوني از طفـل و نوجـوان مـي شـود: الـف - بيسرپرستي طفل و نوجوان و يا بيتوجهي و سهل انگاري در انجام وظايف قانوني و شرعي نسبت به آنان از سوي هر شخصـي کـه مکلـف بـه آن مستمر والدين ، اولياء و سرپرستان قانوني ، بازماندن طفل و نوجوان از تحصيل ، طرد شدن طفل و نوجوان از سوي خانواده ، وادار کردن طفل و نوجوان به فعاليت هايي نظير تکدي گري ، خريد و فروش مواد مخدر، اعتياد به آن از مهم ترين اين موارد ميباشد.
ايضا که در اين ماده رفتار مرتکب اعم از فعل و ترک فعل جرم انگاري شده که در خصوص نظارت بر عدم تحقق اين بزه و پيشگيري از بزه معنونه ، ضرورت ايجاب ميکند اداره آموزش و پرورش به همراه مرکز آمار و اداره ثبت و احوال هر شهرستان ، نسبت به ارائه آمار سالانه تعداد کودکان و نوجوانان واجد شرايط تحصيل به دفاتر حمايت نموده و علاوه بر اين ، اداره آموزش و پرورش نيز با توجه به بررسي اطلاعات دانش آموزان در مقاطع تحصيلي سراسر شهرستان نسبت به پايش تعداد دانش آموزان و نظارت بر آن اقدام و نتايج را سالانه در موعد مقرري به دفاتر حمايت اعلام نمايد؛ تا دفاتر حمايت در جهت نظارت به اجراي بهتر اين قانون ، اقدامات لازم را انجام دهند.