چکیده:
زمینه: اختلال در نورونهای آئینهای کودکان اوتیسم همواره مورد چالش پژوهشگران این حوزه بوده است و روشهایی که مبتنی بر سیستم نورونهای آئینهای طراحی شدهاند نظیر یادگیری مشاهدهای به صورت مشارکتی، میتواند برای افزایش تقلید در کودکان اوتیسم مورد توجه قرار گرفته و در آموزش از آنها استفاده شود؛ بااین وجود مطالعات اندکی تأثیر این شیوه آموزشی را بر یادگیری کودکان اوتیسم مورد بررسی قرار دادهاند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشاهدهای در ارتقای عملکرد نورونهای آئینهای و در راستای آن بهبود کیفیت مهارت حرکتی شنا در کودکان پسر طیف اوتیسم بود. روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی است که در سال 1397 طراحی و اجرا شده است. جامعه آماری شامل کودکان پسر 7 تا 14 ساله طیف اوتیسم (آسپرگر و با عملکرد بالا) شهر تهران است که نمونه مورد نیاز به شیوه هدفمند و از نوع در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تمرین انفرادی و دوتایی تخصیص داده شدند و طی مدت 8 هفته دو جلسه در هفته به آموزش مهارت کرال سینه پرداختند. ابزار گردآوری داده ها شامل مقیاس سنجش شدت اوتیسم گارس (1994)؛ چک لیست ارزیابی مهارت کرال سینه (گالاهو و اوزمان، 2005) و برای ثبت امواج مغزی از حسگر الکترو انسفالوگراف (EEG) استفاده شد. تحلیل داده با روش تحلیل کواریانس با اندازه گیری مکرر بود که در نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل کووریانس نشان داد که هر دو گروه در پسآزمون عملکرد نورونهای آئینهای بهبود داشتند ولی گروه تمرینات دوتایی پس از مداخله به طور معناداری در ارتقای عملکرد نورونهای آئینهای بهبود داشت و تفاوت بین دو گروه به طور معنیداری به نفع گروه تمرین دوتایی بود (0/001 p). همچنین کیفیت شنای کرال سینه در گروه تمرین دوتایی بهبود معناداری داشت و تفاوت بین دو گروه در بهبود مهارت شنا به طور معناداری به نفع گروه دوتایی بود (0/001 p). نتیجهگیری: آموزش از طریق یادگیری مشاهدهای، تقلید و بازخوردهای مشاهدهای فعالیت نورونهای آیینه ای را که در بهبود اعمال حرکتی مؤثر است، ارتقاء میبخشد که میتوان از آن در جهت توانبخشی استفاده کرد. مطابق با یافته ها از مهم ترین کاربردهای آتی می توان به تمرکز بر بالابردن تواناییها و قابلیتهای عملکردی نورونهای آئینهای از طریق یادگیری مشاهدهای بهمنظور بهبود علائم حرکتی اوتیسم و توانبخشی عصبی اشاره کرد.
Background: Disruptions in the children Autism spectrum’s mirror neurons has been challenged by researchers in psychological and motor behavior science for children with autism spectrum. Methods that based on the mirror neuron system, such as cooperatively observation learning, can be used to increase the imitation of autism in children, and use them in teaching. However, few studies have investigated the effect of this educational method on the learning of autistic children.
Aims: The purpose of this study was to investigate the effect of observational learning by individual and dyad training on mirror neurons function and learning of movement skills in autism spectrum disorder children.
Methods: The current research is a semi-experimental one that was designed and implemented in 2017. The statistical population includes 7-14-year-old boys on the autism spectrum (Asperger's and high-functioning) in Tehran, who were selected through purposive sampling. The samples were allocated to two individual and dyad training groups and trained in breaststroke skills twice a week for a period of 8 weeks. The data collection tool includes the Gars Autism Severity Scale (1994); the Chest crawl skill assessment checklist (Galaho and Ozman, 2005), and an electroencephalograph (EEG) sensor used to record brain waves. Data analysis was done by repeated measure covariance analysis, which was done in SPSS software.
Results: The results of covariance analysis showed that both groups improved mirror neurons function, but significantly, the dyad training group improved mirror neurons function in post-test, the difference between two groups was significantly in benefit of the dyad training group (p
Conclusion: Training through observational learning, imitation, and observational feedback improves the activity of mirror neurons, which is effective in improving motor actions. As a result, one of the suggestions in this study is to focus on enhancing the functional capabilities of the neurons through observational learning in order to improve the motor skill of autism and neuropsychiatric rehabilitation.