چکیده:
زمینه: در جهان رقابتی امروزی، یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و دستیابی به اهداف موردنظر، عنصر انسان و توجه به قابلیتها و ظرفیتهای مثبت کارکنان است. هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر اشتیاق شغلی کارکنان با تاکید بر نقش میانجی سرمایه روانشناختی مثبت در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است. روشها: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ ماهیت و روش در زمره تحقیقات علّی است. جامعه آماری، کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است. بهمنظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفادهشده است که حجم نمونه برابر با ۱۵۰ نفر محاسبه گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. یافتهها: نتایج در خصوص فرضیه اول نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی تاثیر مثبت (0/66) بر اشتیاق شغلی کارکنان دارد. نتایج در خصوص فرضیه دوم نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی تاثیر مثبت (0/81) بر سرمایه روانشناختی مثبت دارد. نتایج در خصوص فرضیه سوم نشان داد سرمایه روانشناختی مثبت تاثیر مثبت (0/39) بر اشتیاق شغلی کارکنان دارد. نتایج در خصوص فرضیه چهارم نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی از طریق متغیر میانجی سرمایه روانشناختی مثبت بر اشتیاق شغلی کارکنان تاثیر مثبت (0/97) دارد. نتیجهگیری: با توجه به تاثیر مثبت اقدامات مدیریت منابع انسانی بر اشتیاق شغلی کارکنان از طریق متغیر میانجی سرمایه روانشناختی مثبت، مدیران سازمان میتوانند با افزایش مهارت، انگیزه، فرصتهای شغلی و شرایط کاری مطلوب از طریق اقدامات مدیریت منابع انسانی و تقویت مولفههای سرمایه روانشناختی مثبت، سطح اشتیاق شغلی کارکنان را افزایش دهند.
Background: In today's competitive world, one of the important tools for the development and survival of the
organization and the achievement of goals, is the human element and attention to the capabilities and positive
capacities of employees.
Purpose: The purpose of this research is to examine the effect of human resource management practices on
employees’ job engagement with an emphasis on the mediating role of positive psychological capital in the
headquarters of roads and urban development markazi province.
Methodology: The present research in terms of goal is an applied type and in terms of the nature and method is
causal. The statistical population was employees in the headquarters of roads and urban development markazi
province. In order to estimate the sample size of Cochran formula has been used that the sample size of 150 was
calculated. In this research, simple random sampling method is used. The data collection tool is a questionnaire.
Findings: The results of the first hypothesis showed that HRM practices have a positive effect
(0/66) on job engagement. The results of the second hypothesis showed that HRM practices have a positive effect
(0/81) on positive psychological capital. The results of the third hypothesis show that positive psychological
capital has a positive effect (0/39) on job engagement. The results of the fourth hypothesis showed that HRM
practices have a positive effect (0/97) on job engagement through the mediating variable of positive psychological
capital.
Conclusion: Regarding the positive effect of HRM practices on Employees’ Job Engagement through the
mediating variable of positive psychological capital, Managers can increase the level of Employees’ Job
Engagement by increasing their skills, motivation, job opportunities and desirable working conditions through
HRM practices and strengthening the components of positive psychological capital.