چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی مسئله مهم مدیریت کلاس پرداخته و با روشی توصیفی و مروری، سبکهای
مختلف آن را مورد بررسی قرار داده است. مدیریت کلاس، یک موضوع بسیار مهم در روانشناسی
تربیتی است. مطالعه در مورد بیانضباطی کلاسی از قدمت زیادی در روانشناسی تربیتی برخوردار است.
رفتارهای نادرست کلاس را میتوان بهعنوان آن دسته از رفتارهایی تعریف کرد که شامل قانونشکنی،
نقض هنجارها یا انتظارات ضمنی، نامناسببودن در محیطهای کلاس و ناراحتی در تدریس و یادگیری
است. عوامل زیادی در بدرفتاری دانشآموزان در کلاس درس در نظر گرفته میشوند. بیعلاقگی
دانشآموزان، بیانگیزگی، توجهطلبی، محیط کلاس، نگرش معلمان، جامعه و پیشینه خانوادگی
دانشآموزان از عواملی هستند که عمدتا در این امر موثر هستند. مدیریت کلاس در اصل راهی است که
در آن معلم مجموعهای از انتظارات را ایجاد میکند که دانشآموزان باید به آن پایبند باشند. این شامل
مجموعهای از روالها، پیامدها و قوانینی است که به ایجاد یک محیط یادگیری کمک میکند که در آن
دانشآموزان بتوانند رشد کنند. مدیریت کلاس به طیف وسیعی از مهارتها و تکنیکهایی اطلاق
میشود که معلمان برای منظم نگهداشتن دانشآموزان، منظم، متمرکز، توجه، روی کار و بهرهوری
تحصیلی در طول کلاس استفاده میکنند. انضباط مدرسه به قوانین و راهبردهای اعمال شده در مدرسه
برای مدیریت رفتار و شیوه های دانش آموز اشاره دارد که برای تشویق خود انضباطی استفاده میشود.
نظم و انضباط مدرسه به نیازهای دانشآموز در سطح مدرسه، کلاس درس و فردی از طریق پیشگیری
گسترده، مداخله هدفمند و توسعه انضباط شخصی میپردازد. مدیریت موثر کلاس درس، محیطی منظم
را در کلاس ایجاد و حفظ میکند، یادگیری معنادار تحصیلی را افزایش میدهد و رشد اجتماعی و
عاطفی را تسهیل میکند. علاوه بر این، رفتارهای منفی را کاهش میدهد و زمان صرف شده برای
تحصیل را افزایش میدهد.
خلاصه ماشینی:
انضباط مدرسه به قوانين و راهبردهاي اعمال شده در مدرسه براي مديريت رفتار و شيوه هاي دانش آموز اشاره دارد که براي تشويق خود انضباطي استفاده مي شود.
com کارشناسي علوم تربيتي گرايش مديريت و برنامه ريزي دانشگاه پيام نور واحد تالش 2 مقدمه در تعليم وتربيت دانش آموزان ، همواره نظم و انضباط آنها موردتوجه بوده است و امروزه هم به عنوان يکي از مسائل بسيار حاد و مشکل ساز براي دست اندرکاران آموزش وپرورش محسوب مي شود که قسمت زيادي از وقت ، بودجه و توجه مسئولان مدرسه را به خود اختصاص مي دهد ( Shank and .
نظر فلاسفه تعليم وتربيت نوين بر اين است که کلاس هاي درس مي تواند در توسعه تواناييهاي يادگيري دانش آموزان نقش مؤثري داشته باشد.
اگرچه از بيانضباطي همواره به عنوان رفتارهايي ياد مي شود که مخل فرايند آموزشي بوده و مانع بهره گيري بهينه از کلاس درس مي شود، بااين حال هيچ تعريف واحدي براي بيانضباطي وجود ندارد (٢٠١٦ ,Korpershoek)، اما در عمل بي انضباطي شامل رفتارهايي نظير دير به کلاس آمدن ، پريدن از روي نيمکت ها، فعاليت هاي مخل آموزشي (صحبت کردن خارج ازنوبت و بيرون آمدن از صندلي بدون اجازه )، آزار کلامي و يا بياحترامي نسبت به معلم ، قلدري و...
براي اين وضعيت عوامل زيادي وجود دارد که مسئول هستند به شرح زير (محمدرضايي، ١٣٨٣): - کاستي هاي نظام آموزشي کنوني ما در سال هاي گذشته کل سيستم را تحت تأثير قرار داده و مورد انتقاد قرار گرفته است .