چکیده:
ولادت حضرت مهدی(ع) فرزند امام حسن عسکری(ع) در اواسط قرن سوم هجری _ تقریبا سال 255 _ با توجه به تواتر اخبار، امری قطعی است؛ با اینهمه، عدّهای منکر ولادت ایشان هستند. منکران ولادت حضرت مهدی(ع)، روایات مروبط به ولادت آن جناب را ضعیف شمرده و آن را فاقد اعتبار میشمارند. این در حالی است که روایات ولادت حضرت حجت، متواتر اجمالی است. در این مقاله، روایات دالّ بر ولادت حضرت حجّت در سه قسم با دلالت مطابقی و در هفده قسم با دلالت التزامی، مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین شهادت عامّه نسبت به موضوع ولادت ایشان و نیز اخبار وارده از کسانی که ایشان را ملاقات کردهاند مورد اشاره قرار خواهد گرفت.
خلاصه ماشینی:
(ابوهلال عسکری، حسن، الفروق اللغویة، ج۱، ص۱۸۷؛ سیدمرتضی، «ابطال العمل باخبار الآحاد»، ص۲۸۳؛ آمدی، علی، الاحکام، ج۲، ص۲۳؛ سهروردی، یحیی، منطق التلویحات، ج۱، ص۷۰) در این که تعداد راویان در هر طبقه باید چند نفر باشد تا به خبری «متواتر» گفته شود، یا به عبارتی، در این که ضابطه و معیار تواتر چیست اختلاف وجود دارد؛ بعضی این تعداد را پنج نفر و برخی تا پانصد نفر هم ذکر کردهاند؛ ولی مشهور آن است که تعداد خاصی ملاک نیست، بلکه بستگی دارد به این که چه زمانی قطع به وجود میآید؛ در بعضی اوقات با نقل پنج نفر قطع پدید میآید و گاهی با نقل صد نفر هم قطع به وجود نمیآید؛ بنابراین، میتوان گفت که معیار در تواتر، کثرت عددی راویان است، اما تعداد مشخصی تعیین نشده و بستگی به عوامل مختلف دارد.
برای اثبات ولادت حضرتش؟عج؟، منشأها و مصدرهای مختلفی وجود دارد، به ویژه روایات متعدی که همگی در یک موضوع اشتراک دارند: اینکه حضرت حجت؟عج؟ پسر امام حسن عسکری؟ع؟ است و قبل از وفات ایشان، یعنی قبل از سال ۲۶۰ ه.
». (صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص424- 426، باب 42، ح1) * دستۀ سوم: روایات مربوط به ولادت حضرت حجّت؟عج؟ بعد از وقوع آن؛ مانند این روایت امام عسکری؟ع؟: «خَرَجَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ؟ع؟ حِينَ قُتِلَ الزُّبَيْرِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ: هَذَا جَزَاءُ مَنِ اجْتَرَأَ عَلَى اللَّهِ فِي أَوْلِيَائِهِ يَزْعُمُ أَنَّهُ يَقْتُلُنِي وَ لَيْسَ لِي عَقِبٌ فَكَيْفَ رَأَى قُدْرَةَ اللَّهِ فِيهِ وَ وُلِدَ لَهُ وَلَدٌ سَمَّاهُ محمد فِي سَنَةِ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ».