چکیده:
زمینه: در دوره نوجوانی به دلیل عدم ثبات وضعیت روانی نوجوانان عمدتا با مشکلات عدیده ای مواجه می گردند که می تواند منجر به بروز مشکلات هیجانی/رفتاری در آنان گردد. هدف: در پژوهش حاضر مقایسه تأثیر درمان مبتنی بر آرام سازی حالت (MDT) و نظم جویی هیجان (ERT) بر کاهش نشانگان درونی سازی، برونی سازی در نوجوانان دختر هدف پژوهش قرار گرفت. روش: در این پژوهش که از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون باگروه کنترل است از بین نوجوانان مراجعکننده به کلینیکهای شهر اصفهان، 30 نفر ازافراد که از طریق مصاحبه دچار مشکلات رفتاری/هیجانی تشخیص داده شدند و شرایط ورود به پژوهش را داشتند انتخاب و در سه گروه (10 نفری) MDT، ERT و کنترل به صورت تصادقی قرار داده شدند افرادگروه های مداخله 8 جلسه 90 دقیقه ای در بازه زمانی 8 هفته دریافت نمودند و افراد گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند و دراین مدت مداخلهای دریافت ننمودند. قبل و بعد از مداخله نیز تمامی افراد شرکتکننده به پرسشنامه سیاهه رفتاری نوجوان (اخنباخ ورسکولار، 2002) پاسخ دادند. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد که مداخله ERT توانست میزان نشانگان درونسازی، اضطراب/افسردگی، گوشهگیری و نشانگان برونسازی را کاهش دهد (0/05 P) در حالی که مداخله MDT بر این نشانگان مؤثر نبود (0/05 P). گروه مداخله MDT نیز توانست میزان شکایات جسمانی را کاهش دهد (0/05 >P) در حالی که مداخله ERT بر آن مؤثر واقع نشد (0/05 P)، هر دوگروه مداخله نیز توانستند میزان پرخاشگری و قانون گریزی را در این افراد کاهش دهند (0/05 P). نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله ERT نسبت به MDT احتمالا به دلیل ارائه آموزش های عینی و ملموس در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری نوجوانان مؤثرتر است.
Background: During adolescence, due to the lack of stability in the mental state of adolescents, they mainly face many problems that can lead to the emergence of emotional/behavioral problems in them.
Aims: In the present study, the comparison of the effects of Mode Deactivation therapy(MDT) and emotion regulation therapy (ERT) on the reduction of internalizing and externalizing symptoms in adolescent girls.
Methods: The current research is a semi-experimental type with a pre-test-post-test with a control group. Among the teenagers visiting the clinics of Isfahan city, 30 people were diagnosed with behavioral/emotional problems through interviews, and they had the conditions to enter the research, they were selected and placed in three groups (10 people) MDT, ERT, and control, the subjects in the intervention groups received 8 sessions of 90 minutes for 8 weeks, and the individuals in the control group were placed on a waiting list and did not receive any intervention during this period. Before and after the intervention, all participants answered the adolescent Behavior Inventory Questionnaire (Achenbach & Rescular, 2002). Data were analyzed using a multivariate analysis of covariance.
Results: The findings showed that ERT intervention had significant differences in the variables of internalization syndrome, anxiety/depression components, withdrawal, and externalization syndrome compared to MDT and control groups (P0.05)
Conclusion: The results showed that ERT intervention is more effective than MDT in reducing the emotional and behavioral problems of adolescents due to the provision of objective and tangible training.