چکیده:
آنگونه که از ظاهر برخی از آیات قرآن کریم برمیآید سخن از عمومیت نبوت و ارسال پیامبران برای همۀ مناطق زمین است به اینصورت که نبوت، حقیقتی فراگیر و شامل همۀ امتها و اقوام است. اما این سخن قرآن با گزارشهای تاریخی سازگاری ندارد، زیرا تاریخ فقط از وجود پیامبران در منطقۀ خاورمیانه سخن میگوید و هیچ گزارش معتبر تاریخی دربارۀ وجود پیامبران در سایر مناطق و تمدنهای بزرگ جهان وجود ندارد. ناسازگاری قرآن و تاریخ در این مسئله را میتوان با دو رویکرد بررسی کرد: رویکرد تاریخی و تفسیری. در این مقاله با توجه به رویکرد دوم، بحث میشود که حتی اگر صحت گزارش تاریخ دربارۀ نبودن پیامبران در سایر مناطق جهان را بپذیریم، میتوان نشان داد که تاریخ با سخن قرآن در این زمینه تعارض ندارد. به این منظور، سه واژۀ نذیر، امت و رسول در این آیات بررسی میشود و نشان میدهیم که میتوان با تفسیر این سه واژه و بهویژه واژۀ «امت» آیات مربوط به فراگیر بودن وحی و نبوت را چنان تفسیر کرد که با تاریخ ناسازگار نباشد.
The exoteric meaning of some verses in the Quran shows that the revelation and Prophecy include all of regions in the world; but this is incompatible to historical facts, because the history is silent about revelation and Prophecy in all the regions in the world. This incompatibility can be studied on two aspects: historical aspect and interpretative aspect in the Quran. In this paper, we follow the second approach. We assume validity of historical facts that there are not valid historical reports about the existence of revelation and Prophecy, on the common meaning in Abrahamic religions, in the regions of the world other than Middle East. But the exoteric meaning of some verses in the Quran say that revelation and Prophecy encompass all of regions in the world. These verses include three words: Nadir, Ommah and Rasool. Studying these words, this paper shows that it is no incompatibility between Quran and assumed historical facts.