چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل پیشبینی اضطراب اجتماعی براساس کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی با میانجیگری تحریفهای شناختی در نوجوانان دختر و پسر صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ اول و دوم شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ آماری شامل 373 نوجوان بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس اضطراب اجتماعی (CAS)، مقیاس کمالگرایی (PS)، پرسشنامۀ تحریفهای شناختی (CDQ) و پرسشنامۀ خودکارآمدی اجتماعی (SSEQ) بود. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مسیر صورت گرفت. نتایج نشان داد کمالگرایی، خودکارآمدی اجتماعی و تحریفهای شناختی با اضطراب اجتماعی دارای رابطۀ معنادار است (0/01>p). همچنین کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی بر تحریفهای شناختی با اضطراب اجتماعی اثر مستقیم معنادار دارد (0/01>p). علاوهبراین مطابق نتایج بوتاستراپ و سوبل، تحریفهای شناختی در رابطۀ کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر و پسر دارای نقش میانجیگری معنادار است (0/01>p). درنهایت مدل از برازش مناسب برخوردار بود. با توجه به نقش میانجی معنادار تحریفهای شناختی لازم است درمانگران بالینی با بهکارگیری فنون شناختی، تحریفهای شناختی نوجوانان را کاهش دهند. واژههای کلیدی: اضطراب اجتماعی، کمالگرایی، خودکارآمدی اجتماعی، تحریفهای شناختی، نوجوانان.
This research was conducted to develop a model for predicting social anxiety in male and female adolescents based on perfectionism, social self-efficacy, and cognitive distortions. The research was applied and descriptive-correlational and way analysis was the research method. The statistical population of the present survey consisted of all first- and second-year male and female high school students in 2019-2020. 373 adolescents were selected through clustered random sampling for the statistical sample. Social Anxiety Scale (CAS) (LaGreca, 1998), Perfectionism Scale (PS) (Najjarian, Attari, Zargar, 1999), Cognitive Distortions Questionnaire (CDQ) (Hamamci, Buyukozturk, 2004), and social Self-Efficacy Questionnaire (SSEQ) (Gaudiano, Herbert, 2003) were the questionnaires utilized. Path analysis was used to conduct the data analysis. Perfectionism, social self-efficacy, and cognitive distortions were found to have a significant relationship with social anxiety (p0.01). In addition, perfectionism and social self-efficacy have a direct significant impact on cognitive distortions associated with social anxiety (p
خلاصه ماشینی:
اطلاعات مقاله نوع مقاله : پژوهشی تاریخ های مقاله : تاریخ دریافت : ١٤٠٠/٠٧/١٨ تاریخ بازنگری : ١٤٠٠/٠٨/١٦ تاریخ پذیرش : ١٤٠٠/٠٩/٣٠ تاریخ انتشار: ١٤٠١/١٠/١٠ چکیده پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس کمالگرایی و خودکارآمدی اجتماعی با میانجی گری تحریفهای شناختی در نوجوانان دختر و پسر صورت گرفت .
علاوه بر عوامل شناختی و روان شناختی، متغیرهای اجتماعی هم میتوانند سبب بروز و شدت بخشی علائم اضطراب اجتماعی باشند؛ برای مثال ، خودکارآمدی اجتماعی١ یکی از متغیرهایی است که با اضطراب اجتماعی رابطه دارد؛ چنان که نتایج پژوهش رئوفی احمد، ترخان ، قربان شیرودی و نوذری (١٣٩١)، تمناییفر و تولیت (١٣٩٤)، رادی، دیویس و ماتیوس (٢٠١٢) و ایانکا، بودنر و بن -زیون (٢٠١٥) حاکی از آن است که خودکارآمدی اجتماعی میتواند با تقویت حرمت نفس و درک مثبت از خود، آسیب های ناشی از اضطراب اجتماعی را کاهش دهد.
بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف ارائۀ مدل پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس کمال گرایی و خودکارآمدی اجتماعی با میانجیگری تحریف های شناختی در نوجوانان دختر و پسر انجام شد.
Sobel test بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف مدل پیش بینی اضطراب اجتماعی براساس کمال گرایی و خودکارآمدی اجتماعی با میانجیگری تحریف های شناختی در نوجوانان دختر و پسر صورت پذیرفت .
نتایج نشان داد کمال گرایی، خودکارآمدی اجتماعی و تحریف های شناختی با اضطراب اجتماعی دارای رابطۀ معنادار است .
نتایج بوت استراپ و سوبل نیز نشان داد تحریف های شناختی در رابطۀ کمال گرایی و خودکارآمدی اجتماعی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان دختر و پسر دارای نقش میانجیگری معنادار است .