چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل و ارزیابی اشکالات ابن تیمیه درباره مقام معنوی امام رضا نگارشیافته است. ابن تیمیه با رویکرد تنقیص و انکار فضائل اهل بیت ، شبهاتی را پیرامون جایگاه معنوی امامرضا مطرح می نماید و بر این باور است که شیعیان در مورد جایگاه ایشان غلو نمود ه اند. ادعاهایی مانندعدم معنویت امام رضا « ازهد بودن دیگران از امام رضا « ،» عدم ایمان معروف کرخی به دست « و »امام رضا از سوی ابن تیمیه برای انکار جایگاه والای امام رضا » نقل شده است. در پژوهش حاضر بهشیوه تحلیلی و با رویکرد انتقادی تلاش شده است تا ضمن بررسی سخنان بزرگان اهل سنّت و -استناد به شواهد تاریخی موجود در کتاب های آن ها، به ادّعاهای ابن تیمیه پاسخ داده شود. در پایان ایننتیجه به دست آمد که جایگاه معنوی امام رضا مورد تأیید اندیشمندان اهل سنّت است و ادّعاهایابن تیمیه درباره جایگاه معنوی امام رضا ، مغالطه ای بیش نبوده است.
خلاصه ماشینی:
ابن تيميه با رويکرد تنقيص و انکار فضائل اهل بيت ع ، شبهاتي را پيرامون جايگاه معنوي امام رضاع مطرح مينمايد و بر اين باور است که شيعيان در مورد جايگاه ايشان غلو نموده اند.
اهل سنت با بيان هاي گوناگون ، افضليت معنوي ايشان را در کتاب ها و منابع فضايل نگاري (ابن جوزي، ١٤٢١ق ، ٢: ٤٧٠؛ شافعي، ١٤١٩ق ، ٢: ١٢٨)، کتاب هاي ٦٢ تفسيري (آلوسي، بيتا، ١٢: ١٦٨؛ سيوطي، ١٥٥٤م ، ١: ٥٦)، کتاب هاي حديثي (متقي هندي، 62 ١٤١٣ق ، ١: ٢٩٦؛ بيهقي، ١٤٢٤ق ، ٦: ٩٥) و کتاب هاي تاريخي (طبري، بيتا، ٥: ١٣٨) منعکس نموده اند، ولي با وجود اين ، ابن تيميه ضمن تنقيص فضايل امام رضاع ، همه آن ها را ـــــــــــ ناديده گرفته و انکار نموده است .
63 ٦٣نقد و بررسي ديدگاه ناصر القفاري درباره پيدايش - ابن حجر عسقلاني چنين مينويسد: «حاکم در تاريخ نيشابور نقل ميکند که از ابوبکر محمد بن مؤمل بن حسن بن عيسي شنيدم ، گفت : همراه با امام اهل حديث ابوبکر بن خزيمه و عديل او، ابوعلي ثقفي و گروهي از مشايخ خود که شمار زيادي بودند، به زيارت قبر علي بن موسي الرضاع در طوس رفتيم ، من کارهايي از تعظيم ابن خزيمه نسبت به آن بقعه و تواضع او در برابر آن و تضرع او در پيشگاه آن مزار ديدم که به تحير افتاديم » (ابن حجر عسقلاني، ١٣٢٦، ٧: ٣٨٨).