چکیده:
مقدمه: یکی از مهمترین مسائلی که جامعه ایران در دو دهه اخیر بهشدت با آن درگیر بوده و به خاطر آن دچار ضربههای فراوانی شده است مسئله فرار دختران از منزل و گرفتار شدن آنان به انواع آسیبهای اجتماعی بوده است درنتیجه در پژوهش حاضر سعی بر آن است به بررسی علل گرایش به فرار از منزل در بین دختران دبیرستانی ناحیه دو شهر یزد بپردازد. روش شناسی: پژوهش حاضر میدانی، به لحاظ روش، پیمایشی، به لحاظ زمانی مقطعی و از نوع پژوهش کاربردی میباشد. جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان شهر یزد میباشند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 367 نفر مشخص گردید. در این پژوهش از شیوه نمونهگیری احتمالی از نوع طبقهبندی متناسب با حجم استفادهشده است. ابزار مورداستفاده نیز، پرسشنامه میباشد. اعتبار آن از نوع محتوایی و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که گرایش به فرار از منزل در بین دانش آموزان بالاتر از حد متوسط قرار دارد. همچنین بین محیط خانواده، گروه دوستان، خشونت والدین، اعتیاد والدین و میزان استفاده از رسانه با میزان گرایش به فرار از منزل رابطه معناداری مشاهده شد اما بین رابطه سرد والدین و میزان گرایش به فرار از منزل رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که با توجه به ضریب تعیین تعدیلشدهی کلی، متغیر باقیمانده در معادلهی رگرسیون 2/40 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین میکند. نتیجه گیری: در نتیجه سازمان های زیربط مانند مراکز بهزیستی، مشاوره و مددکاری باید به این نوع از دختران و مشکلات شخصی- خانوادگی آنان توجه کرده و یاریگر آنان باشند.
Introduction: One of the most important issues in Iranian society in the last two decades has been severely involved and has suffered many blows has been the issue of girls running away from home and being exposed to all kinds of social harms. As a result, in the present study, an attempt is made to investigate the causes of the tendency to run away from home among high school girls in the second district of Yazd. Methodology: The present field research is methodical, survey, cross-sectional and applied research. The statistical population is all students in Yazd. The sample size was 367 using Cochran's formula. . In this research, the probabilistic sampling method of classification according to volume has been used. The tool used is a questionnaire. Its validity was content type and Cronbach's alpha coefficient was used to calculate reliability. Results: The results showed that the tendency to run away from home is above average among students. There was also a significant relationship between family environment, group of friends, parental violence, parental addiction and media use with the tendency to run away from home. But there was no significant relationship between parents' cold relationship and the tendency to run away from home. The results of regression analysis show that according to the coefficient of general adjustment, the remaining variable in the regression equation explains 40.2% of the variance of the dependent variable. Conclusion: As a result, related organizations such as welfare centers, counseling and assistance should pay attention to this type of girls and their personal-family problems and help them.