چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر میزان، مدت و نوع استفاده از اینترنت و هویت ملی در دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز می باشد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق روش پیمایشی بود. همچنین برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز می باشد که بر اساس آمار کسب شده از آموزش دانشگاه آزاد شیراز معادل19619 نفر می باشد. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با توجه به محاسبات حجم نمونه 380 نفر تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSpss انجام گردیده و در این رابطه برای آزمون فرضیات از تست های آماری متناسب با هر فرضیه بکار گرفته شد. از جمله آزمون های مورد استفاده می توان از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه نام برد. یافته ها: نتایج نشان داد بین مدت زمان استفاده از اینترنت و هویت ملی(سه بعد ارزشی، احساسی و اعتقادی) دانشجویان رابطه وجود دارد همچنین بین میزان استفاده از اینترنت و هویت ملی(سه بعد ارزشی، احساسی و اعتقادی) دانشجویان رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: از سوی دیگر فرض پژوهش مبنی بر بین نوع استفاده از اینترنت و هویت ملی (سه بعد ارزشی، احساسی و اعتقادی) دانشجویان رابطه وجود دارد، رد می گردد
The purpose of this study is to investigate the effect of the amount, duration and type of Internet use and national identity in students of Shiraz Azad University. The present study was applied in terms of purpose and survey method in terms of research method. Questionnaire tools were also used to collect information. The statistical population includes all students of Shiraz Azad University, which according to the statistics obtained from the education of Shiraz Azad University is equal to 19619 people. In order to determine the sample size, Cochran's formula was used and according to the sample size calculations, 380 people were determined. Data analysis was performed using Spss statistical software and in this regard, statistical tests appropriate to each hypothesis were used to test the hypotheses. Among the tests used are Pearson correlation tests and one-way analysis of variance. The results showed that there is a relationship between the duration of Internet use and national identity (three dimensions of value, emotional and belief) of students. Also, there is a relationship between Internet use and national identity (three dimensions of value, emotional and belief) of students. On the other hand, the research hypothesis that there is a relationship between the type of Internet use and national identity (three dimensions of value, emotion and belief) of students is rejected.