چکیده:
فعالیتهای کارآفرینی توسط زنان، نقش برجستهای در سلامت اقتصاد ملتها دارد. چرا که زنان با کارآفرینی میتوانند تواناییهای خود را آشکار سازند. و موانعی که در بروز استعدادهای خود دارند رفع نموده و هر روز بیشتر و بیشتر بر جسارتهای خود بیفزایند. از آنجا که بخش عظیمی از جوامع را زنان تشکیل میدهند، لذا زنان در کشورهای در حال توسعه، امید اول برای ارتقا خانوادهها و رشد و توسعه کشورها هستند. بنابراین یکی از شاخصهای مهم برای ارزیابی توسعه و پیشرفت هر کشور، میزان مشارکت زنان در تولید و کارآفرینی میباشد. بر این اساس هدف از این پژوهش ارائه الگویی جهت توسعه کارآفرینی زنان و الویتگذاری آن با استفاده از تکنیک الکتره میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی میباشد. روش مورد استفاده به منظور رتبهبندی گزینهها تکنیک الکتره می-باشد. پژوهش حاضر، از تعداد 20 خبره تشکیل شده که از میان زنان تحصیلکرده دانشگاهی و زنان کارآفرین انتخاب شده است که در این پژوهش از این خبرهها، برای بررسی اثرات معیارهای موثر بر کارآفرینی زنان استفاده شد. پرسشنامه این تکنیک، پرسشنامهای تشکیلشده از ماتریس معیار-گزینه میباشد و پاسخگویی به آن براساس طیفهای کلامی و یا اعداد واقعی است. با توجه به مدل، مسئله حاضر پنج معیار دارد که هر یک از این معیارها دارای زیرمعیارهایی میباشند. از اینرو، برای پژوهش حاضر، در مجموع سی و پنج زیرمعیار طراحی شد؛ به طوری که، معیار خانوادگی هشت زیرمعیار، معیار شخصیتی ده زیرمعیار، معیار اقتصادی هفت زیرمعیار و معیارهای اجتماعی و فرهنگی هر کدام دارای پنج زیرمعیار میباشند. به منظور اولویت بندی و نیز تعیین وزن گزینههای نهایی مسئله از رویکرد الکتره استفاده شد و نتایج نشان داد که اولویت گزینههای نهایی مسئله بدین صورت است که گزینه «آموزش»، «فرهنگ سازی»، «زیرساخت قانونی»، «سرمایهگذاری»، «سرمایه انسانی» و «بازار» به ترتیب در اولویت اول تا ششم قرار گرفتند.
Entrepreneurial activities by women play a prominent role in the health of nations' economies. Because women can show their abilities through entrepreneurship. Accordingly, the purpose of this study is to identify and weight the factors affecting women's entrepreneurship. The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. The method used to rank the options is the electrification technique. In the present study, 20 decision makers were used to investigate the effects of effective criteria on women's entrepreneurship. The questionnaire of this technique is a questionnaire consisting of a criterion-option matrix and the answer to it is based on verbal spectra or real numbers. According to the research model, the present problem has five criteria. Each of these criteria has sub-criteria. Therefore, for the present study, a total of thirty-five sub-criteria were designed; Thus, the family criterion has eight sub-criteria, the personality criterion has ten sub-criteria, the economic criterion has seven sub-criteria and the social and cultural criteria each have five sub-criteria. In order to prioritize and determine the weight of the final options of the problem, the electrological approach was used and the results showed that the priority of the final options of the problem is that the options "education", "culture building", "legal infrastructure", "Investment", "human capital" and "market" were ranked first to sixth, respectively.