چکیده:
ابواحمد عسکری از بزرگترین ادبا، لغویون و محدّثان سنی مذهب قرن چهارم است. آثار و تألیفات او دارای جایگاهی رفیع درحوزۀ علوم اسلامی است. با توجه به مذهب ابو احمد عسکری، جایگاه او در کتب حدیثی شیعه قابلتوجه و در خور بررسی است. این نوشتار تلاش میکند پس از معرفی کوتاهی از این اندیشمند به بررسی حضور، جایگاه و گونهشناسی استناد به وی در آثار شیعی بپردازد. از این میان توجه به جایگاه و مرویات مهم وی در آثار شیخ صدوق (هم عصر/ مروی عنه) که آغازگر استناد به او در بین شیعیان میباشد و نیز سید ابن طاوس (از پسینیان) قابلتوجه است. با این حال نوع رویکرد سیدبنطاووس به آثار ابواحمد همان رویکرد صدوق به وی بودهاست. روایات این عالم بیتعصب و آزاد اندیش اهلتسنن از بهترین مستندات استفاده شده در ردیههای شیعی و مجادلات کلامی و نیز اثبات صدور و شرح چند خطبه از نهج البلاغه به ویژه خطبه شقشقیه بوده است. او از معدود عالمان اهل تسنن است که هم خطبۀ شقشقیه را نقل کرده و هم به شرح فقه الحدیثی آن بهطور تفصیلی پرداخته است. عسکری را با این پیشینه میتوان در زمره متشیعان برشمرد. این نوشتار ابطال دو گزارش «شیعه بودن» و«ضد شیعه بودن» ابواحمد عسکری را نیز روشن میکند.
Abu Ahmad Askari is one of the greatest writers, lexicographers and narrators of the 4th century. His works and writings have had a very high position in the field of Islamic sciences. However according to his religion; His position in Shiite hadith books is remarkable and worthy of study. This article tries to introduce this Sunni thinker briefly; To examine the presence, position and typology of quoting him in Shiite works. Among these, attention should be paid to his position and especially his important book "Al-Zawajar wa Al-Mawa'iz" in the works of Sheikh Saduq (contemporaries / Marwi Anah) who begins to cite him among the Shiites and also Sayyid Ibn Taws (one of the latter). Attention. However, the type of approach of Sayyid Ibn Tawwus to the works of Abu Ahmad is the same as the approach of Saduq to him, and the narrations of this non-partisan / free-thinking scholar of Ahl al-Sunnah are among the best documents used in Shiite denials and theological debates. It was Shaqshqiya. Askari with this background can be considered among the Shiites. This article also tries to clarify the falsification of two reports about Abu Ahmad: his being a Shiite and his being anti-Shiite.