چکیده:
مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر توصیف، فهم و تحلیل ظهور طبقۀ متوسط جدید در ایران از طریق مطالعه و بررسی شاخص ‏ها و مؤلفه ‏های مرتبط با سبک زندگی این طبقه در بازۀ زمانی سال ‏های 1300 تا 1320ش در نشریات شاخص و مرتبط این دوره است. پرسش‏های اصلی عبارتاند از: 1. چگونه می‏توان از طریق مطالعه و برررسی نشریات شاخص دورۀ پهلوی اول، ظهور طبقۀ متوسط جدید و سبک زندگی مرتبط با آن را توصیف و تحلیل کرد؟ 2. شاخص ‏ها و مؤلفه ‏های سبک زندگی طبقۀ متوسط جدید در دورۀ زمانی سال‏های 1300 تا 1320ش کدامند؟ بهمنظور پاسخگویی به پرسش‏ های فوق از روش‏‏‏ های تاریخی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده و نشریات عالم نسوان، بلدیه، شفق سرخ و تجدد ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته ‏اند.
براساس یافته‏ های این پژوهش، اعضای طبقۀ متوسط جدید در دورۀ پهلوی اول از سبک زندگی متمایزی برخوردار بودند که ویژگی ‏ها و ابعاد آن در نشریات این دوره انعکاس یافته است. بر این اساس، فردگرایی، مصرفگرایی، توجه به بدن و مدیریت آن، برجسته شدن اوقات فراغت و مصرف فرهنگی و هنری مهمترین مؤلفه‏ ها و شاخص ‏های سبک زندگی طبقۀ متوسط جدید در سال‏ های ذکرشده را مشخص می‏ کند.
The present work aims to study and analyze the advent of new middle class in Iran via discussing lifestyle indexes in the first Pahlavi press. The main questions of this article are: How can we describe and analyze the advent of new middle class and its related lifestyle via press study? What are the elements and indexes of new middle class lifestyle in the first Pahlavi era? To carry out my research in this direction, I plan to employ historical and content analysis methods and analyze four significant press of that time (“Alame Nesvan”, “Baladiye”, “Shafaghe Sorkh” and, “tajadode Iran”).
Based on the findings of my research, new middle class members in the first Pahlavi era have their own distinctive lifestyle which is reflected in the different press. The review of these press indicates individualism, consumerism, considering body and its manipulation, highlighting leisure time in the daily life and, cultural consumerism as the most crucial elements of new middle class lifestyle in the first Pahlavi era.
خلاصه ماشینی:
بررسي و تحليل ظهور طبقۀ متوسط جديد در نشريات دورة پهلوي اول 1* رضا تسليمي طهراني (دريافت : ١٤٠١/٠٣/٠٨ پذيرش :١٤٠١/٠٧/٢٠) چکيده مسئلۀ اصلي پژوهش حاضر توصيف ، فهم و تحليل ظهور طبقۀ متوسط جديد در ايران از طريق مطالعه و بررسي شاخص ها و مؤلفه هاي مرتبط با سبک زندگي اين طبقه در بازة زماني سال هاي ١٣٠٠ تا ١٣٢٠ش در نشريات شاخص و مرتبط اين دوره است .
شاخص ها و مؤلفه هاي سبک زندگي طبقۀ متوسط جديد در دورة زماني سال هاي ١٣٠٠ تا ١٣٢٠ش کدامند؟ به منظور پاسخ گويي به پرسش هاي فوق از روش هاي تاريخي و تحليل محتواي کيفي استفاده شده و نشريات عالم نسوان ، بلديه ، شفق سرخ و تجدد ايران مورد بررسي و تحليل قرار گرفته اند.
از آنجا که مطالب منتشرشده در نشريات هر دوره منعکس کنندة مهم ترين تحولات اجتماعي آن زمان هستند نشريات شاخص دورة پهلوي اول در اينجا مورد بررسي قرار ميگيرند تا به اين وسيله سبک زندگي نوظهور طبقۀ متوسط جديد و شاخص ها و مؤلفه هاي آن تحليل و بررسي شوند.
درمجموع ، مسئلۀ اصلي پژوهش حاضر توصيف ، فهم و تحليل برآمدن طبقۀ متوسط جديد در ايران از طريق مطالعه و بررسي شاخص ها و مؤلفه هاي مرتبط با سبک زندگي اين طبقه در بازة زماني سال هاي ١٣٠٠ تا ١٣٢٠ش در نشريات شاخص اين دوره است .
به نحوي که ذکر شد در اين بخش بر برخي نشريات اين دوره که شرايط اجتماعي و تحولات جامعه بيشتر در آن ها بازتاب يافته و مؤلفه هاي گوناگون سبک زندگي طبقۀ متوسط جديد درحال ظهور بيشتر در آن ها منعکس شده است تمرکز ميشود.