چکیده:
. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته معلمان دانش آموزان دوره ابتدایی از چالش های آموزش مجازی در شبکه های اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا بود که با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام یافت. برای روش گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. بر این اساس، با رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش معیار، معلمان و مدارسی که در آموزش مجازی پیشتاز و معلمان باسابقه بودند، انتخاب و بر اساس اشباع نظری نهایتا با ۲۰ نفر مصاحبه انجام شد. تحلیل مصاحبه ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و دسته بندی موضوعی، چالش های آموزش مجازی در شبکه های اجتماعی در پنج مقوله اصلی : مشکلات مربوط به دانش آموزان و والدین؛ مشکلات مربوط به معلمان؛ مشکلات مربوط به تولید محتوا؛ مشکلات سازمانی و مشکلات مربوط به ارزشیابی طبقه بندی شدند که هریک از این مقوله ها دارای مقوله های فرعی نیز بودند. بنابر این یافته ها می توان نتیجه گرفت که با وجود مشکلات و چالش هایی که توسط معلمان عنوان گردید، طراحی زیرساخت های منسجم و اثربخش جهت ارائه آموزش مجازی ضرورت دارد.
Following the outbreak of the Corona virus, the virtualization of schools and the need to continue education in the school year, teachers were forced to provide education on social networks (Shad). The main purpose of this study was to understand the lived experience of elementary school teachers of the challenges of e-learning in social networks due to the prevalence of coronavirus, which was done using a qualitative approach and phenomenological method. Semi-structured interviews were used for data collection method. Accordingly, with the purposeful sampling approach and standard method, teachers and schools that were in the forefront of virtual education and experienced teachers were selected and based on theoretical saturation, finally 20 people were interviewed. The interviews were analyzed using the Claysian model and the content analysis method. After thematic extraction and categorization, the challenges of e-learning in social networks fall into five main categories: problems for students and parents; Problems with teachers; Problems with content production; Organizational problems and evaluation problems were classified, each of which had subcategories. Based on these findings, it can be concluded that despite the problems and challenges mentioned by teachers, designing a coherent and effective infrastructure to provide virtual education is necessary.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه فرهنگيان Farhangian University فصلنامه آموزش پژوهي Quarterly Journal of Education Studies دوره هشتم ، شماره ٣١، پاييز ١٤٠١ ٢٠٢٢ ,Autumn,Issue٣١ ,٨ Volume تجارب معلمان از چالش ها و مشکلات تدريس در فضاي مجازي دوره ابتدايي داود طهماسب زاده شيخلار١، اسما غفاري٢، پگاه ايران پرور٣، حمزه برزگر٤ دريافت :١٤٠٠/١٠/١٣ پذيرش : ١٤٠٠/١٢/١٩ چکيده به دنبال شيوع ويروس کرونا، مجازي شدن مدارس و لزوم تداوم آموزش در سال تحصيلي ، معلمان ناگزير از ارائه آموزش در شبکه هاي اجتماعي (شاد) گرديدند.
مضمون هاي پايه (کدهاي اوليه ) استخراج شده از داده هاي پژوهش مضامين پايه (کدهاي اوليه ) -رها شدن بچه ها به حال خود در فضاي مچازي و عدم کنترل دقيق بر رفتار و عملکرد آنان -جذاب نبودن محتوا -عدم آموزش در زمينه ي توليد محتوا براي معلمان -زمان بر بودن توليد و بارگذاري محتواها و ارسال در رسانه -کاهش انگيزه ي تحصيلي در دانش آموزان -تحت تاثير قرارگرفتن رغبت تحصيلي در آموزش مجازي -نبود سواد رسانه اي در والدين -وابستگي دانش آموزان به فضاي مجازي -مشکلات دامنه دار تقلب تا به سخره گرفتن معلمان درآموزش مجازي -ترس معلمان از لو رفتن ويدئو هاي صوتي و تصويري آنان -انتظارات بيش از حد از طريق سازمان هاي ناظر -در معرض خطر قرار گرفتن سلامت دانش آموزان به دليل ساعات کار طولاني مدت با گوشي و انجام تکاليف و ارسال آن -عدم رسيدگي به آموزش هاي ضمن خدمت معلمان در ارتباط با آموزش رسانه اي -ترس معلم و دانش آموز از قرار گرفتن در مقابل دوربين گوشي -عدم توجه به قدرت تحليل در يادگيري -عدم وقت گذاري برخي معلمان به امر تدريس و ارزيابي -زمان بر بودن ارزيابي تکاليف و فعاليت هاي دانش اموزان در منزل توسط معلم -نبود بازده در پايه اول ابتدايي درآموزش مجازي - نبود سواد آموزشي برخي معلمان در رابطه با فضاي مجازي -نبود بازخورد مناسب براي دانش آموزان -تهديد سلامت معلمان به دليل ساعات کار طولاني با سيستم آموزشي هوشمند اين مضامين پايه پس از بررسي هاي متعدد و حذف مضامين تکراري و موازي در قالب مضامين اصلي و فرعي دسته بندي شدند که در جدول ٣ به آنها اشاره مي شود.