چکیده:
مقدمه: هدف مراکز رشد حرفه ای، ارتقاء مهارتها و دانش اعضای هیات علمی است. بر این اساس مراکز رشد حرفه ای خدمات مختلفی را ارائه میدهند. هدف این مقاله بررسی فعالیتهای مراکز رشد حرفه ای اعضای هیات علمی در دانشگاههای برتر جهان میباشد.
روش کار: در این مطالعه تطبیقی، از الگوی برودی استفاده شده است. 15 دانشگاه برتر دنیا به صورت هدفمند و بر اساس رتبه بندی شانگهای از پنج قاره جهان انتخاب شد و فعالیتها و خدمات مراکز رشد حرفه ای این دانشگاهها مورد بررسی قرار گرفت. در این روش اطلاعات با استفاده از اسناد و مدارک موجود در پایگاه داده ها و وب سایت دانشگاههای منتخب جمع آوری شده، سپس به صورت مقوله های مجزا طبقه بندی، بررسی، تحلیل و مقایسه شد.
یافتهها: مهمترین فعالیتها و خدمات مراکز رشد حرفه ای در دانشگاههای منتخب، علاوه بر کارگاه و سمینار، مطالعه و پژوهش و اعطای پژوهانه در زمینه تدریس و یادگیری، اعطای جوایز تدریس، ارزشیابی از تدریس و آموزش و تدارک مواد و فضای آموزشی میباشد.
نتیجه گیری: اگر چه خدمات عرضه شده توسط مراکز رشد حرفهای با توجه به شرایط و امکانات دانشگاهها متفاوت است، اما با بررسی مراکز دانشگاههای برتر میتوان مشترکاتی یافت و از تجربه موفق آنها استفاده کرد.
Introduction: The goal of professional development centers is to enhance the skills and knowledge of faculty members. Therefore, the professional development center offers a range of services. Purpose of this article was to study activities of the professional development center in the top world's universities.
Methods: The Brady model used in this comparative study. Fifteen world top universities, based on the Shanghai ranking, was selected by targeted sampling method on five continents of the world, and studied the activities and services in professional development centers. In this method, the needed information for the research is collected by using existing documents and then, they were categorized into separate categories and analyzed and compared.
Results: In addition to workshops and seminars, the most important activities and services of professional development centers in selected universities are studying and researching in teaching and learning, teaching grant, teaching awards , evaluation of teaching, materials and educational environment
Conclusions: Although the services provided by the centers of professional development are different, depending on the conditions and facilities of the universities , But by studying the centers of the top universities, it is possible to achieve common points and use their successful experience.