چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که رسانههای دیداری چه نقشی در شکل دادن به سبک زندگی در سه بعد مدیریت مصرف، مدیریت اوقات فراغت و مدیریت بدن دارند. روش تحقیق پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش را نیز ساکنان شهر تهران تشکیل میدهند که از میان آنها 400 نفر به شیوة خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامة محقق ساخته به دست آمده است. اعتبار پرسشنامه به روش صوری و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین میزان استفاده از رسانههای دیداری و سبک زندگی افراد همبستگی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام، ماهواره، اینترنت و تلویزیون 8/ 59 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده و تلویزیون بیشترین تاثیر را در این زمینه داشته است.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه جامعه شناسی سبک زندگی، سال اول ، شماره سوم ، پاییز ٩٤، صفحات ١-٣٣ تاریخ دریافت : ١٣٩٣/١٠/١٤ تاریخ پذیرش نهایی: ١٣٩٤/٧/٢٣ رسانه های دیداری و سبک زندگی اسلامی 1 ام البنین چابکی 2 منصوره زارعان چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخ به این پرسش است که رسـانه هـای دیـداری چـه نقشـی در شکل دادن به سبک زندگی در سه بعد مدیریت مصرف ، مدیریت اوقات فراغت و مـدیریت بـدن دارند.
با توجه به این که یکی از عوامل تأثیرگذار بـر اقتصـاد ملـی و همچنین سطح بهداشت روانی افراد جامعه ، سبک زندگی آنان اسـت ، پـژوهش حاضـر در صدد است تا به مطالعۀ رابطۀ استفاده از رسانه های دیداری بـا سـبک زنـدگی مـردم شهر تهران بپردازد و نشان دهد در سبک غالـب ، معیارهـای اسـلامی از جایگـاه بایسـته برخوردار نیست .
«مطالعۀ رابطه بین رسانه ها، تصویر بدن و عزت نفس با عمـل و تمایـل بـه آرایـش » عنوان پژوهش موحد و همکاران (١٣٩٠) است که به روش پیمایشی بر روی ٦٠١ نفـر از دانشجویان دختر دانشگاه های شیراز انجام شد و به ایـن نتیجـه دسـت یافـت کـه بـین میزان نارضایتی از تصویر بدن و میزان استفاده از رسانه ها و به ویژه مـاهواره ، بـا هـر دو متغیر عمـل و تمایـل بـه آرایـش رابطـۀ معنـادار آمـاری وجـود دارد.
در ایـن پرسـش نامـه ، پرسـش - هایی در ارتباط با مدیریت مصرف ، مدیریت اوقات فراغت و مدیریت بدن مطرح شده است که رابطۀ میزان استفاده از رسانه های دیداری و سـبک زنـدگی را مـورد سـنجش قرار میدهد.