چکیده:
معرفت به پدیدهها و شناخت آنها بر اصول و مبنایی استوار است که از نوع نگرش انسان به جهان هستی و انسان نشأت میگیرد. آموزه مهدویت به عنوان مسئله و موضوعی که لازم است مورد شناخت قرار گیرد؛ از روشهای مختلف قابل شناخت است. فرضیه این پژوهش آن استکه در اندیشه آیت الله صافی گلپایگانی، مهدویت و انتظار از روشها و فنون مختلف فطری، عقلی و نقلی قابل شناخت است. این پژوهش، با رویکرد کیفی و روش توصیفی _ تحلیلی، روش عقلی و نقلی مهدویت را با تأکید بر اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی مورد بررسی قرار داده؛ و به این سوال اصلی که مهمترین روشهای عقلی و نقلی اثبات آموزه مهدویت از دیدگاه آیتالله صافی گلپایگانی کدام است؛ پاسخ داده است. تبیین چگونگی شناخت مهدویت به روش عقل و نقل از منظر آیتالله صافی گلپایگانی، مانند ظهور منجی موعود و هدفمندی تاریخ، محال بودن غلبه همیشگی یا اکثری ظلم و ستم و باور به مهدویت مصداقی از مصادیق ایمان به غیب؛ از مهمترین دستاوردها و یافتههای این مقاله است.
Knowledge of phenomena and their recognition is subject to the principles and groundworks which are rooted in the type of human’s attitude towards the universe and human beings. The doctrine of Mahdism as a subject which needs to be recognized, can be determined in different ways. The hypothesis of this research is that in the thought of Ayatollah Safi Golpayegani, Mahdism and awaiting can be recognized through different natural, intellectual and narrative methods and techniques. The present paper has examined the intellectual and narrative method of Mahdism and awaiting with an emphasis on the thought of Ayatollah Safi Golpayegani with a qualitative approach and descriptive-analytical method, and has answered this main question that what the most important intellectual and narrative methods of proving the doctrine of Mahdism in the viewpoint of Ayatollah Safi Golpayegani are. Explaining the howness of recognition of Mahdism with a intellectual and narrative method in the view of Ayatollah Safi Golpayegani, such as the appearance of the promised savior and purposefulness of history, the impossibility of perpetual victory of or being the majority in oppression and atrocity and believing Mahdism as an example of faith in the Unseen is the most important achievement and finding of the present paper.
خلاصه ماشینی:
تبیین چگونگی شناخت مهدویت به روش عقل و نقل از منظر آیتالله صافی گلپایگانی، مانند ظهور منجی موعود و هدفمندی تاریخ، محال بودن غلبه همیشگی یا اکثری ظلم و ستم و باور به مهدویت مصداقی از مصادیق ایمان به غیب؛ از مهمترین دستاوردها و یافتههای این مقاله است.
روش، روشعقلی، روشنقلی، مهدویت، عقل، نقل این مقاله به همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی ارائه و طبق تفاهم نامه بین دفتر فصلنامه انتظار موعود با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ شده است.
بنابراین، طبق حکم عقل، روزگاری باید فرا برسد که ظلم و ستم دیگر بر جامعه بشری غلبه نداشته باشد و این دیدگاه با ظهور منجی موعود تحقق پیدا خواهد کرد که در روایات اسلامی از آن به حکومت جهانی امام مهدی (عج) تعبیر شده است.
بنابراین، از منظر آیت الله صافی گلپایگانی باور به ظهور حضرت مهدی (عج) بهعنوان خبر غیبی که در روایات اسلامی بدان اشاره و تأکید شده است؛ از مظاهر ایمان به غیب استکه به عنوان دلیل نقلی میتواند در توجیه و تفسیر آموزه مهدویت و انتظار دخیل باشد.
بنابراین، از منظر آیتالله صافی گلپایگانی در منابع و متون دینی، اعم از قرآن کریم و روایات وعده داده شده که اصلاحات اساسی در زندگی بشر در عصر ظهور اتفاق خواهد افتاد؛ این وعده از جمله دلایل نقلی بر آموزه مهدویت و ظهور است.