چکیده:
هدف: در پژوهش حاضر سعی شده است پایه نظری توسعه اداری در برنامه هفتم توسعه متناسب با اسناد بالادستی تدوین و پیشنهاد شود.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش از نوع ارزیابی بوده و تلاش شده است از روش فرایند ارزیابی برای تدوین پایه نظری توسعه اداری با تاکید بر برنامه هفتم توسعه استفاده شود.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که پایه نظری مناسبی برای تدوین احکام برنامهای در حوزه اصلاح اداری وجود ندارد. از اینرو، با شناسایی دیدمانهای نظری مختلف در حوزه اصلاح اداری و انتخاب معیارهای مناسب در پرتو اسناد بالادستی، نظریههای توسعه اداری ارزیابی شده و دیدمان مدیریت ارزشهای متعالی به عنوان پایه نظری مناسب توسعه اداری پیشنهاد شده است.
اصالت پژوهش: مطالعه برای انتخاب پایه نظری توسعه اداری در ایران با رویکرد حاکمیت اسلامی صورت گرفته است. پژوهش حاضر توانست با تمرکز بر روششناسی ارزیابی دیدمانهای نظری، پایه نظری قابلدفاعی برای تدوین احکام برنامهای در حوزه توسعه اداری در برنامه هفتم توسعه در ایران پیشنهاد کند.
Purpose: The present research, intends to formulate and propose a theoretical basis of administrative development for the Seventh Development Plan, along with the upstream documents.
Methodology: This research was of evaluation type and attempted to use the evaluation process method to formulate a theoretical basis of administrative development with an emphasis on the Seventh Development Plan.
Findings: The results of the research show that there is no dependable theoretical basis for developing program rules in the field of administrative reform. Therefore, by identifying different theoretical views in the field of administrative reform and by selecting appropriate criteria in the light of upstream documents, both the evaluated theories of administrative development and the view of transcendental values management are proposed as a suitable theoretical basis for administrative development.
Originality: Studies have been conducted to select a theoretical basis for administrative development in Iran with an approach of Islamic governance. This study was able to propose a defensible theoretical basis for formulating program rules in the field of administrative development for the Seventh Development Plan in Iran by focusing on the evaluation methodology of theoretical views.
خلاصه ماشینی:
برخی از پژوهشگران (1977 ,Golembiewski با دیدگاه مرحله ای سعی کرده اند تکامل اداره امور عمومی را بررسی کنند و در این رهگذر مکاتب فکری مختلف و تاثیر گذاری آنها بر اداره امور عمومی مانند مکتب مدیریت عملی مکتب زیست بوم اداری و نظریه اداره امور عمومی نوین شناسایی شده است (2008) Congrong) به علاوه با نگاه دیدمانی به موضوعات اداره امور عمومی پژوهشگران دیدمانهای مدیریت دولتی را شناسایی و نامگذاری کرده اند ( Moore 1995) دانگ (۲۰۱۵)، با; Hughes, 2004, Ostrom, 2008, Denhardt Denhardı, 2000 تحلیل و جمع بندی فرایند تکاملی نظریه های مدیریت دولتی منطق حاکم بر آنها را حاکم شدن ادواری عقلانیت جوهری یا عقلانیت ابزاری میداند شکل (۳) (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل : فرایند تکاملی نظریه های مدیریت دولتی در پرتو حاکمیت عقلانیت ابزاری و جوهری (2015 ,Dong) همان طور که در شکل (۳) دیده میشود اداره امور عمومی سنتی کاملا بر عقلانیت ابزاری استوار است در حالی که در نقطه مقابل ابتنای اداره امور عمومی نوین بر عقلانیت جوهری است.
در این پژوهش برای تعریف پایه نظری توسعه نظام اداری از روش ارزیابی نظریه های متداول در پرتو معیارهای مبتنی بر احکام بالادستی الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و سیاستهای کلی نظام اداری استفاده شده است.
Theoretical Basis در این پژوهش ضمن شناسایی نظریه های متداول در حوزه اداری تلاش شده است با مقایسه اجمالی آنها مناسب ترین نظریه در پرتو معیارهای انتخابی از اسناد بالادستی شناسایی و به عنوان پایه نظری برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شود.