چکیده:
هدف: وندالیسم نوعی رفتار نابهنجار اجتماعی است که به اشکال مختلف در بین نوجوانان بروز و ظهور پیدا میکند. از اینرو هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل فردی و خانوادگی موثر بر رفتار وندالی دانشآموزان نوجوان بود.روششناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و حجم جامعه 27519 نفر از دانشآموزان متوسطه اول و دوم ناحیه 2 شهر رشت در طی 1396 تا 1397 بودند. طبق جدول مورگان، 377 نفر نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه نیز از نوع محققساخته بوده است. پایایی گویههای فردی، خانوداگی و وندالیسم با آزمون آلفای کرونباخ برابر 85/0، 894/0 و 873/0 و روایی آن با روش HTMT نیز برابر با 21/0-، 39/0، و 27/0- محاسبه شد. از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندجانبه با نرمافزار Spss نسخه 23 جهت تحلیل استفاده شد.یافتهها: مقدار ثابت B گویههای فردی برای تمامی گویههای رفتار وندالی مثبت بوده و معنیداری آماری آن با آزمون t و نشان داد که مقدار P value از مقدار کوچکتر است. اما اکثر ضرایب تا گویههای وندالیسم منفی بوده و بیانگر کاهش رفتارهای تخریبی با کاهش مشکلات فردی میباشند. همچنین مقدار ثابت B گویههای خانوادگی برای گویههای وندالیسم مثبت بوده و معنیداری آماری آزمون t نشان داد که مقدار P value در همه موارد از مقدار کوچکتر میباشد. ولی بیشتر ضرایب تا موثر در رفتار تخریبگرایانه منفی بوده و بیانگر کاهش وندالیسم در ازای کاهش اثر مشکلات خانوادگی میباشند.بحث و نتیجهگیری: در نتیجه برای کاهش رفتارهای وندالی باید حل مشکلات فردی و خانوادگی در راستای کاهش رفتارهای وندالی در اولویت قرار گیرد.
Aim and Background: The present study studied the vandalism behaviors of first and second grade high school students in District 2 of Rasht and its relationship with individual and family factors. Research Method: This study was of correlational one , with sample population of 377, based on Morgan table. The data collection tool was a questionnaire and its reliability was obtained by Cronbach's alpha test equal to 0.88. Ro Spearman rank correlation coefficient method was used to determine the relationship between variables and multivariate regression equation was used to determine the effect of independent variables on the dependent variable (vandalism).Findings and Conclusion: The results showed that the multilateral regression equation can be 1.2 (for line drawing of school officials' cars) , 10.3 ( for breaking locks and handles in classrooms) percentage of variance of vandalism through individual factors while 1.8 (for tearing or scribbling the pages of books in the library) and 17.7 ( for breaking school windows) predict the percentage of vandalism variance through family factors in the lowest and highest values, respectively. The variance explained for variables varied between the above values. By using Adj. R2, the most important individual and family factors influencing vandalism are "enjoyment of the destruction of school equipment" and "family neglect of student education". Finally, both hypotheses were confirmed, the effect of individual and family factors on vandalism was revealed. Thus, according to Kurt Levine's field theory, the destructive behaviors of students are a function of environmental conditions and individual characteristics.Keywords: Individual factors, Family factors, Vandalism, Ro Spearman, Multilateral regression, Hedonism.