چکیده:
دستیابی به اهداف تربیتی گروههای معارف اسلامی با ارتقای تمامی فعالیتهای مرتبط آموزشی، پژوهشی و حرفهای امکانپذیر است. در این پژوهش بر این مساله تاکید میشود که رویکرد تربیتی مبتنیبر فضیلتگرائی دینی، انتخابی خردمند را طراحی میکند و بازتعریفی از منش اخلاقی ایجاد مینماید. برگرفت این رویکرد و رسیدن به مراتب عالی آن، نیازمند توجه به مجموعهای از اقدامات دانشگاهی است. این امر در تقابل با نگاه جزیرهای مبتنیبر اخذ رویکرد تربیتی بدون توجه به الزامات دانشگاهی است. نگاه جزیرهای برآمده از عدم شناخت درست به حوزه تربیتی، آشکارا با نظریه لزوم همپیوندی در تعارض است. این نگاه به گروههای معارف اسلامی، عملا تربیت را جدای از هرگونه فعالیت عالی آموزشی و پژوهشی میداند. این نگاه، فروکاهشگروانه و توصیهای است؛ زیرا عاملهای موثر در دستیابی به اهداف تربیتی را با امور فراتربیتی ناسازگار میبیند و از دگر سو این انتظار را ایجاد میکند که تنها با توصیهای، هدف تربیتی محقق شود. از این-رو، رویکرد تربیتی، ضرروتا در پیوند استوار با رویکرد آموزشی و پژوهشی و سایر الزامات حرفهایگری بوده و این همپیوندی شرط بنیادین توسعه گروه معارف اسلامی است. در این پژوهش مشخص خواهد شد که الگوی تربیتی حاکم بر گروه معارف اسلامی، دست-کم از دو الگوی تربیتی متمایز است: [1] الگوهای تربیتی سکولاریسته با تمام ابعاد، مفاهیم، الزامات و اقتضائات آن و [2] الگوهای تربیتی متحجرانه و افراطگروانه. شاخصهای کاربستی تربیتی دروس معارف اسلامی در چهار ساحت: معرفتی، مهارتی، ارتباطی و دانشگاهی در نظریهای همسازگارگروانه شناسائی و بسط داده شده است.
The purpose of the present study is to review the criteria for improving pedagogical approach in Islamic theology courses. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that the pedagogical approach based on religious virtuism designs a wise choice and represents a redefinition of ethical behavior. The result of this approach for obtaining of high stages is in need of paying attention to a set of academic measures. This outlook is in contrast with the island outlook relying on a pedagogical approach regardless of academic requirements. The island outlook as a result of lack of acquaintance with pedagogical realms is explicitly in contradiction with the theory of correlation requirement. This view to Islamic theology departments practically considers pedagogy separate from any higher research and educational activity. It is reductionist and advisory because it regards that effective factors in achieving pedagogical purposes are incompatible with extra-pedagogical issues and on the other hand, creates an expectation to substantiate pedagogical objectives just by giving advice. Therefore, the pedagogical approach is necessarily in strong connection with research and educational approach as well as other requirements of professionalism and that this correlation is a fundamental condition for the development of Islamic theology department. The pedagogical model dominant on Islamic theology department is distinguished from at least the two following models: 1. Secular pedagogical models with all their aspects, concepts, and requirements; 2. Dogmatic and extremist pedagogical models. The pedagogical and practical criteria of Islamic theology courses are recognized and expanded within four epistemic, skill, relational, and professional realms through a consistent theory. :