چکیده:
نظام عدالت کیفری محل مواجه آزادی فردی و امنیت اجتماعی است. تاریخچه عدالت ترمیمی به قدمت تاریخ زندگی بشر می رسد. تا زمانی که یک فرایند و برایند ترمیمی به درستی شناخته نشود نمی توان جلوه های ترمیمی را از جلوه های غیر ترمیمی باز شناخت. روش تحقیق این مقاله علمی پژوهشی، تحلیلی و کاربردی است. یافته های تحقیق نشان می دهد، هدف عدالت ترمیمی، تقویت اجتماع برای پیشگیری از جرم در آینده است، در مقایسه با عدالت کیفری ارعابی که گذشته نگر و در پی تحمیل کیفر جرم ارتکابی است. الگوی عدالت ترمیمی، ارتکاب بزه را نقض قوانین و مقررات رسمی و مخالف با دولت نمی پندارد بلکه، آن را به عنوان یک اختلاف و تعارض در روابط اشخاص قلمداد می کند. بنابراین، هدف بررسی نظریه جرم شناختی عدالت کیفری ترمیمی به عنوان یکی از چالش برانگیزترین کانون های مطالعه بین رشته ای میان آموزه های فقه جزایی با مدرنیسم علمی در حوزه دانش حقوق کیفری زن امروز است. پژوهشگر درصدد است بداند در قانون آیین دادرسی کیفری، تا چه حد به مبانی، اصول و قلمرو عدالت ترمیمی درباره زن توجه شده است؟ اهمیت موضوع اینکه؛ اسلام به وجود یک دادرسی غیررسمی رضایت داده است. این همان چیزی است که امروزه با ظهور تیوری های نوین حقوق کیفری هم چون عدالت ترمیمی در حال ترویج و احیای دوباره است.
خلاصه ماشینی:
در اصطلاح عدالت ترمیمی الگوی جدید در عدالت کیفری است که در احیای حقوق بزه دیده وحل و فصل مسائل ناشی از ارتکاب بزه با مشارکت بزه دیده و جامعه( محلی) و نیز بزه کار از طریق مذاکره و ترمیم خسارت و ایجاد صلح و آشتی تاکید و تکیه دارد.
فهم عدالت ترمیمی از جرم، قبل از هر چیز توجه به این امر دارد که آیا جرم به افراد و اجتماعات لطمه می زند؟ و اگر زیان دهنده است لطمه های ناشی از جرم چه اندازه توان ترمیم دارند و اقدامات مورد نیاز کدامند؟ بهره ور باید آگاه باشد در فرایند عدالت ترمیمی به چه چیزی نیازمند است تا راه بهبود را بیابد و خود را بازیافته و احساس آرامش و امنیت مجدد نماید.
تحقیقات انجام شده اخیر در حوزه جرم شناسی نشان دهنده آن است که عدالت کیفری سنتی در دو جلوه سزاده و باز پرورانه خود نتوانسته است معمای افزایش نرخ بزه کاری به ویژه، در میان زنان را آن گونه که بایسته است، حل کند و این ناتوانی عدالت کیفری سنتی موجب پدیدار شدن جلوه های جدیدی نسبت به پدیده مجرمانه، آثار و چگونگی مقابله با آن شده است که از مهمترین آنها جلوه عدالت ترمیمی است.