چکیده:
زمینه و هدف
سبک شناسی، علمی است که شیوه خاص هر فرد را در بیان آرا و عقاید او بررسی میکند. سبک شناسی لایه ای با رویکرد تحلیل ادبی، متن را در پنج لایه آوایی، بلاغی، نحوی، واژگانی و ایدیولوژی بررسی میکند. هدف از انجام این پژوهش، تحلیل سبکی و محتوایی اشعار یغمای جندقی از سه منظر فکری، زبانی و ادبی است.
روش مطالعه
این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است و محدوده موردمطالعه غزلیات یغمای جندقی است.
یافته ها
یغما جزو شاعران سبک بازگشت محسوب میشود، اما مقلد صرف پیشینیان نبود و روش جدیدی را در پیش گرفت. در شعر او انواع سبکها و شیوه های شعری دیده میشود، از نوحه و مراثی گرفته تا طنز و هجو و هزل. او منتقد نکته سنجی است، بطوریکه میتوان شعر او را نقطه اوج تفاوتها و تضادها دانست. او در قالبهای گوناگون از غزل و مثنوی و رباعی گرفته تا نیمایی و سپید، طبع خود را آزموده است.
نتیجه گیری
غزلیات یغما معمولا از نوع غزلیات عاشقانه است که بیشتر در بحر رمل سروده شده است. کاربرد واژههای فارسی از خصوصیات ویژه زبان یغما است. توجه شاعر به آرایه های لفظی مانند «تکرار» زیاد است، اما چندان در قید کاربرد جناس نیست و از نظر تصویر گونه های مختلف صور خیال، بیشترین نوع تشبیهات بلیغ و از نوع حسی به حسی است. استعاره ها بیشتر مصرحه و کنایه ها از نوع ایماء با محوریت تشخیص و زبانی ساده موفق به خلق تصاویری زیبا میشود.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Stylistics is a science that examines the special way of each person in expressing his opinions and ideas. Layered stylistics with the approach of literary analysis examines the text in five layers, phonetic, rhetorical, syntactic, lexical and ideological. The purpose of this research is to analyze the style and content of Yaghmai Jandaghi's poems from three intellectual, linguistic and literary perspectives.
METHODOLOGY: This article is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical way, and the scope of the study is Yaghmay Jandaghi's sonnets.
FINDINGS: Yaghma is considered one of the return style poets, but he was not just an imitator of the previous ones and he adopted a new method. In his poetry, all kinds of poetic styles and methods can be seen, from lamentation and Marathi to satire and humor. He is a point-wise critic, so that his poetry can be seen as the culmination of differences and contradictions. He has tested his style in various formats, from ghazal, masnavi, and quartet to nimaei and sepid.
CONCLUSION: Yaghma's lyrical poetry is usually of the type of romantic lyrical poetry, which is mostly written in Bahr Ramel, the use of Persian words is one of the special features of Yaghma language, the poet's attention to verbal arrays such as "repetition" is high, but he is not limited to the use of puns and in terms of image Different types of photos; Most of the similes are eloquent and of the sensory type, the metaphors are more explicit and the allusions are of the gestural type with the focus of recognition and succeed in creating beautiful images with a simple language.
خلاصه ماشینی:
سرو گفتم قد موزون تو را آه از اين طبع که ناموزون است (همان : ص ١٠٧) جدول ٣: بسامد انواع تشبيه از ديدگاه وجه شبه و ادات تشبيه نوع تشبيه بليغ مجمل مفصل مؤکد مرسل تعداد ١٧٣ ١٧ ٢٧ ٨ ٤٤ درصد ٦٤% ٦% ١١% ٣% ١٦% انواع تشبيه به اعتبار مفرد يا مرکب بودن طرفين مفرد به مقيد: (١٩ مورد) دل اگر سر کشد از خط تو بسپار به زلف چاره زنجير بود بندة نافرمان را (ديوان اشعار يغما، ج ١: ص ٨٨) دل به بندة نافرمان تشبيه شده است - مفرد به مقيد مفرد به مرکب : (٣ مورد): در غزليات يغماي جندقي سه مورد تشبيه مفرد به مرکب وجود دارد که کمترين نوع تشبيه به اعتبار مفرد يا مرکب بودن طرفين را بعد از تشبيه مقيد به مرکب را داراست .
گندم خال تو آن روز که ديدم گفتم خرمن طاعت ما بر سر اين دانه رود (ديوان اشعار يغما، ج ١: ص ١٣٦) اغراق : در غزليات يغماي جندقي تعداد شش مورد آرايۀ اغراق يافت شده است .
نمودم زاهدان را نکتۀ عشق نهادم بار عيسي بر خري چند (ديوان اشعار يغما، ج ١: ص ١٢٨) تضاد: از آرايه هاي پرکاربرد در غزليات يغما استفاده از صنعت تضاد است که تقريباً ١٨٦ مورد يافت گرديد.
com) Ali Mohammad Moazzeni: Professor of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Tehran, Iran.