چکیده:
براساس فیزیکالیسم، تمام واقعیتهای جهان امور فیزیکی هستند که برای تبیین آنها تنها به علوم فیزیکی نیاز داریم. فرانک جکسون برای رد فیزیکالیسم آزمونی فکری مطرح کرده است که به برهان معرفت معروف شده است. ایده اصلی این برهان باور به وجود کیفیات ذهنی است. این کیفیات دارای ویژگیهای غیرفیزیکی، درونی و ذاتی، خطاناپذیری و بیانناشدنی هستند که از راه دروننگری و به شکل مستقیم در دسترس شخص قرار دارند. دنت معتقد است که کیفیات ذهنی دارای این ویژگیها نیستند و درنهایت نتیجه میگیرد که اصلا کیفیات ذهنی وجود ندارند و فیزیکالیسم را نمیتوان انکار کرد. مسئله اصلی این مقاله بررسی و تحلیل انتقادهای دنت بر برهان معرفت است تا مشخص شود که تا چه اندازه در رد این برهان موفق بوده است. نتیجه تاکیدی است بر اینکه دنت در انجام چنین کاری موفق نبوده است؛ زیرا دنت معرفت به کیفیت را که تنها از منظر اول شخص امکانپذیر است در تبیین خود نادیده انگاشته است و قادر به رد ویژگی ذاتی بودن و دسترسی دروننگرانه مستقیم آگاهی شخص به کیفیات ذهنی نیست.
خلاصه ماشینی:
Having examined the nature of moral propositions in Mulla Sadra’s view, in this method, we introduce moral concepts as secondary philosophical intelligibles both as the subject and particularly as predicates that include values and obligation and thus demonstrate how we can infer them from their origins outside.
com Habibullah Danish Shahraki / An associate professor of Islamic philosophy and theology group in Qom University Received: 2023/01/08 - Accepted: 2023/05/31 Abstract One of Allameh Tabatabaii’s innovations is his new account and explanation of the theory of Nafs-u al-Amr (affairs in their due states 1 ).
Table of Contents A Critical Study of the Copulative Nature of Effect in Sadraian Philosophy 7 Sayyid Muhammadjavad MirJa’fari / Ghulamreza Fayyazi A Study of Existence-Quiddity Relation in Contemporary Sadraian Thought in the Light of Three Interpretations of Quiddity (as limit, as res, as mental representation) 23 Mukhtarali Rezaii / Muhammadali Muhiti Ardakan A Critical Study of Allameh Tabatabaii’s View on the Theory of Nafs-u al-Amr 39 Sina Alavitabar / Habibullah Danish Shahraki A Critical Reading of Qeisari on the Nature of Time 51 Fardin Jamshidimehr A Critical Study of 'Self-disciplined' in the Rationality-and-Spirituality Theory 67 Sayyid Ahmad Ghaffari Qarabagh / Muhammadjavad Farajnijad John Rawls’ Theory of ‘Justice as Fairness’ and its Criticism 87 Hamid Shahriari Mulla Sadra on Moral Realism 101 Ali Shirwani / Marziyyeh Warmazyar A Critical Study of Dennett’s Rejection of Jackson’s Knowledge Argument 115 Mohsen Bohluli Faskhudi Ma‘rifat-i Falsafi is a quarterly journal of philosophical inquiry, dedicated to research in philosophy.