چکیده:
آموزش و پرورش به عنوان اساسی ترین نهاد تربیتی کشور پایه گذار شخصیت دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نسل آینده است. امروزه، مهمترین دغدغه نظام آموزش و پرورش یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشد و تعالی سرمایه های فکری در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. از این رو، نظام آموزشی را زمانی میتوان کارآمد و موفق دانست که عملکرد تحصیلی و متعاقب آن موفقیت در زندگی وشغل آینده دانش آموزان آن در دوره های مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد. با توجه به اینکه تصمیمگیری درباره انتخاب شغل و حرفه آینده، یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین موضوعات در زندگی هر دانش آموز به حساب میآید، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تیپ های شخصیتی و آینده شغلی دانش آموزان بر اساس نظریه جان هالند و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که شخصیت هر دانش آموز میتواند نقش مهمی در انتخاب شغل آینده و بهطورکلی در زندگی حرفهای او داشته باشد. براساس این نظریه، دانش آموزان را میتوان از نظر شخصیتی در یکی از شش تیپ واقعگرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور و قراردادی طبقهبندی کرد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه تصمیمگیری درباره انتخاب شغل و حرفه آینده، یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین موضوعات در زندگی هر دانش آموز به حساب میآید، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تیپ های شخصیتی و آینده شغلی دانش آموزان بر اساس نظریه جان هالند و به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است.
با توجه به اینکه صفات شخصیتی یک عامل تعیین کننده ی مهم در تمایل افراد برای انتخاب شغل است ، لذا ضروریست دانش آموزان در دوران تحصیل خود در مدارس و پیش از ورود به جامعه و بازار کار از نظر تیپ های شخصیتی و علائق شغلی مورد واکاوی قرارگیرند تا در آینده علاوه بر موفقیت تحصیلی شاهد موفقیت های شغلی و کاری آنان نیز باشیم .
پیشینه تحقیق در این گفتار به اختصار به بیان مطالعات و تحقیق هایی که در این زمینه انجام گرفته است، می پردازیم : شیبانی و افلاکی فرد (1393) در پژوهش خود به بررسی نقش ویژگی شخصیتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پرداخته و نشان دادند تفاوت های شخصیتی عامل مهمی است که به واکنش های متفاوت در افراد منجر می شود و ممکن است زیر بنای موفقیت در انسان ها باشد و این شخصیت است که در چگونگی واکنش ها نقش تعیین کننده ای دارد.