چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر شهرت، حق الزحمه و تردید حرفه ای حسابرس بر کیفیت حسابرسی در مدیریت سود از دیدگاه حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران می باشد. در این پژوهش از یک روش کمی-پیمایشی به وسیله پرسشنامه، استفاده شده است. از بین 230 موسسه حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی طی سال 1401، پرسشنامه ها از طریق ایمیل برای 114 موسسه ارسال گردید که در نهایت 96 پاسخ قابل استفاده دریافت شد. یافته ها نشان می دهد که حق الزحمه و تردید حرفه ای حسابرس تاثیر با اهمیتی بر کیفیت حسابرسی در مدیریت سود دارد؛ اما شهرت حسابرس نقش مهمی در تاثیرگذاری کیفیت حسابرسی در مدیریت سود ندارد. این یافته نشان می دهد که حسابرسان برای کسب کیفیت حسابرسی بهتر در شیوه های مدیریت سود باید بر حق الزحمه حسابرسی بهعنوان معیاری از تلاش حسابرسی و تردید حرفه ای بیشتر تاکید نمایند. شواهد ارائهشده در این مطالعه می تواند به دستگاه های اجرایی مانند سازمان حسابرسی و سازمان بورس و اوراق بهادار در بررسی شرکت هایی که سود خود را در صورت های مالی مدیریت می کنند، یاری رساند.
The purpose of the current research is to investigate the effect of auditor's reputation, fees and professional skepticism on the quality of audit in profit management from the perspective of auditors who are members of the Iranian Association of Certified Public Accountants. In this research, a quantitative-survey method by means of a questionnaire has been used. Among the 230 audit institutes that are members of the Association of Certified Public Accountants during 2022, questionnaires were sent to 114 institutes via email, and finally 96 usable answers were received. The findings show that the fee and professional skepticism of the auditor has a significant effect on the quality of the audit in earnings management. But the auditor's reputation does not play an important role in influencing the audit quality in earnings management. This finding shows that auditors should emphasize audit fees as a measure of audit effort and professional skepticism in order to obtain better audit quality in earnings management practices. The evidence presented in this study can help executive bodies such as the Audit Organization and the Securities and Exchange Organization in examining companies that manage their earnings in financial statements.
خلاصه ماشینی:
ir چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر بررسي تاثير شهرت ، حق الزحمه و ترديد حرفه اي حسابرس بر کيفيت حسابرسي در مديريت سود از ديدگاه حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمي ايران ميباشد.
اين يافته نشان ميدهد که حسابرسان براي کسب کيفيت حسابرسي بهتر در شيوه هاي مديريت سود، بايد بر حق الزحمه حسابرسي به عنوان معياري از تلاش حسابرسي و ترديد حرفه اي بيشتر تاکيد نمايند.
نتيجه گيري: نتايج اين مطالعه ميتواند به حسابرسان مستقل کمک کند تا کيفيت حسابرسي خود را در شناسايي و جلوگيري از هرگونه شيوه هاي دستکاري سود اجرا شده توسط مشتريان افزايش دهند.
لذا، با توجه به اهميت موارد ذکر شده و اينکه مبحث کيفيت حسابرسي در مديريت سود تاکنون در پژوهش هاي داخلي به طور ويژه مورد بررسي قرار نگرفته ، جهت پر کردن اين خلاء پژوهشي هدف اصلي مطالعه حاضر ارائه مروري و شواهد تجربي از تأثير شهرت حسابرسي، حق الزحمه حسابرس و شک و ترديد حسابرس بر کيفيت حسابرسي در مديريت سود است .
اين بخش پاسخ دهندگان را ملزم ميکند که ديدگاه خود را در مورد شهرت حسابرس براي اندازه گيري کيفيت حسابرسي در حسابرسي مديريت سود ارائه دهند.
نتيجه آزمون فرضيه نشان ميدهد که شهرت حسابرس ، تأثير قابل توجهي بر کيفيت حسابرسي در مديريت سود دارد که اين يافته مطابق با نتايج پژوهش مات و همکاران (۲۰۲۱) و متضاد با پژوهش جيمز (۲۰۱۴) است .
The effect of audit quality on earnings management.
Audit Quality and Earnings Management: Evidence from Portugal.