چکیده:
مکانیابی با درنظرگرفتن موضوع رقابت در بازار، یک تصمیم راهبردی و بلندمدت محسوب میشود. چنانچه در انتخاب مکان، بررسیهای لازم صورت نگیرد، حیات سازمان در بلندمدت تحت تأثیر قرار میگیرد. بهدلیل وجود پیچیدگیهای موجود در مسائل مکانیابی، ارائه مدلهای مکانیابی با محدودیتهای متنوعی مواجه است. هدف این پژوهش، توسعه مدل مکانیابی رقابتی با درنظرگرفتن دو محصول از سوی سه رقیب است؛ برای این منظور، مسئله بهصورت یک بازی مکان ـ قیمت تعریف و با استفاده از مدل ریاضی دوسطحی، مدلسازی شده است. در این مدل در سطح نخست، مکان بهینه تعیین و در سطح دوم با استفاده از نتایج تعادل نش، قیمت تعادلی بهدست آمد. در این پژوهش، رفتار مشتری بهصورت احتمالی در نظر گرفته شده و با کمک تابع نمایی مدلسازی شد. بهدلیل NP- hard بودن مسائل مکانیابی، برای حل مدل از الگوریتم فراابتکاری استفاده شده است. الگوریتم جستوجوی ممنوع، روش انتخابی حل مدل پژوهش حاضر است. نتایج نشان داد بازی قیمت در شرایطی که پیش از ورود به بازار، بیش از یک رقیب حضور داشته باشد، در مقایسه با حالتی که بازار انحصاری است، شدت و اهمیت بیشتری دارد.
Facility location along with taking account the competition is a critical component of strategic planning. The location affects the competitiveness and market share of new entrants, in long-term. Because of the complications of location problems, most of the location models are faced whit many different limitations. In this paper a competitive facility location model with three competitors which produce two commodities is developed. The problem is modeled in the form of a location-price game. A bi-level model is developed to investigate the location and price. In location-pricing models, the location decision should come before the pricing game. From the second level and the use of Nash equilibrium, equilibrium will be obtained. In this paper, probabilistic costumer behavior with the help of exponential function is modeled. A metaheuristic based on tabu search is proposed to search the optimal location-price solution of the model. Findings show that changing the equilibrium price affect the profitability of new entry firms.