چکیده:
اعتماد اجتماعی یکی از مهم ترین مؤلفه های نظم اجتماعی و یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی بوده و نقش مهمی را در تقویت هم بستگی و انسجام اجتماعی عهده دار می باشد. با توجه به تغییر و تحولات جامعه مدرن و فراتر رفتن دامنه کنش افراد از حد دوستان و آشنایان به نهادها و سازمان ها، مسئله اعتماد اجتماعی نیز اهمیتی خاص پیدا کرده است. بدون اعتماد اجتماعی، تداوم حیات اجتماعی غیر ممکن است. با توجه به پیشرفت های فناوری و تأثیر عمیق رسانه های ارتباط جمعی در بین افراد، اعتماد اجتماعی نیز از این امر مبرا نبوده است. رسانه ها با در اختیار قرار دادن اخبار و اطلاعات مختلف و ارائه ی تفاسیر و تحلیل برنامه های گوناگون، نگرش افراد را نسبت به امور مختلف جامعه تحت تاثیر قرار می دهند. از این رو، در این تحقیق بر آنیم تا تأثیر استفاده از برنامه های تلویزیون های ماهواره ای را بر اعتماد اجتماعی بررسی نماییم.
Social trust is one of the most important components of social order and of the dimensions of social capital and social cohesion, solidarity and assume an important role in promoting the. Due to the changes of modern society and go beyond the scope of action of the friends and acquaintances of the institutions and organizations have been particularly significant issue of social trust. Social sustainability is impossible without a social life, On the other hand, in today’s society, sustainable and balanced growth is feasible in the light of social trust. Due to advances in technology and media profound impact on individuals, social trust this is not clear.
خلاصه ماشینی:
برای بررسی موضوع مورد مطالعه در حوزه اعتماد، از نظریه های کلمن ، پاتنام ، زتومکا و گیدنز و در خصوص تأثیر وسایل ارتباط جمعی از نظریه -های برجسته -سازی و نظریه نیاز جویی مخاطبان و نظریه یادگیری اجتماعی استفاده شده است .
البته شایان ذکر است که در مورد تأثیر تلویزیون های ماهواره ای بر -شهروندان ، میان صاحب نظران این حوزه اتفاق نظر وجود ندارد، به گونه -ای که عده - ای از آن -ها صرفاً نقش وسایل ارتباط جمعی را اطلاع رسانی دانسته و معتقدند که این وسایل بیشتر بر اطلاعات و آگاهی افراد تأثیر می -گذارند تا بر ارزش -ها و نگرش -های آنان و عده -ای دیگر بر این نکته تأکید دارند که رسانه - ها می- توانند موجب پدید آمدن نگرش -های نوین شده و ارزش - های جدیدی را به شهروندان جامعه القاء نمایند.
به این ترتیب ملاحظه می -شود که وسایل ارتباط جمعی تأثیرات گسترده و عمیقی هم از نظر مثبت و هم منفی برمخاطبان به جا می- گذارند، بنابراین تحقیق حاضر با توجه به نقش مهم رسانه - های جمعی در بین افراد جامعه خصوصاً وسایل ارتباط جمعی برون مرزی، به بررسی تأثیر میزان استفاده از رسانه - های خارجی بر اعتماد اجتماعی پرداخته است .
Due to the changes of modern society and go beyond the scope of action of the friends and acquaintances of the institutions and organizations have been particularly significant issue of social trust.
Due to advances in technology and media profound impact on individuals, social trust this is not clear.
Thus, this research try to influence foreign media applications on social trust our reviews.