چکیده:
مقدمه: پارکهای موضوعی را میتوان صنعتی جذاب برای ایجاد یک تفریح شاد و سرگرم کننده در فضاهای باز یا بسته دانست. عدم وجود مطالعات مدون در کشور ایران در خصوص معیارهای ایجاد پارکهای موضوعی و توجه نکردن دست اندرکاران هنگام طراحی و ساخت به نیازهای بازدیدکنندگان و گردشگران که بازیگران اصلی شبکه این صنعت هستند؛ این واقعیت را آشکار میسازد که بدون داشتن اطلاعات و منابع کافی نمیتوان دستاوردی مناسب داشت. با توجه به بررسی مطالعات انجام شده در سایر کشورها، شاخص امنیت بعنوان مهمترین معیار کیفیت در خدمات رسانی از دیدگاه بازدیدکنندگان مطرح گردیده است.هدف: : هدف از این پژوهش بررسی موضوعاتی مانند رویکرد در طراحی کالبدی- محیطی و همچنین شناسایی فضاهای بصری و برندسازی، ضمن بررسی ابعاد مختلف پروژههای خلاقانه، دستیابی به معیارهای موفقیت این گونه طرحها میباشد.روششناسی تحقیق: برای دستیابی به معیارهای موفقیت احداث پروژههای خلاق، مانند پارک بستنی در منطقه 11 شهرداری اصفهان از نظرات 18متخصص، برای بدست آوردن مهمترین شاخصها در طراحی، ساخت و بهره برداری از روش دلفی استفاده گردید. در این روش ابتدا 12 سوال بصورت باز از متخصصین پرسیده شد که بررسی پاسخها منجر به تعیین 12 معیار و 120 زیرمعیار گردید و طی مراحل بعدی 120 سوال در قالب پرسشنامه طیف لیکرت پنج گزینه ای تا رسیدن به اجماع نهایی مطرح گردید و در نهایت زیرمعیارهایی که میانگین امتیاز بالای 5/4 را کسب کردند به عنوان مهمترین شاخص انتخاب گردیدند.قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمرو جغرافیایی این پژوهش، شهر اصفهان میباشد.یافته ها: یافتهها حاکی از آن است که تاکید بر استفاده از نظرات کارشناسان برای طراحی و ساخت، استفاده از مصالح مرغوب و بومی، همچنین امنیت بازده سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژهای برخوردار است. ایجاد امنیت و احساس آرامش و همچنین توجه به مسائل بهداشتی یکی از مهمترین شاخصها در ارائه خدمات به بازدیدکنندگان است. برندسازی مکان یکی از شاخصهای مهم دیگر در ساخت پارکهای موضوعی است و از آنجایی که صنعت بستنی از دیرباز مورد توجه منطقه مورد مطالعه بوده است. میتوان انتظار داشت که احداث پارک بستنی در این مکان بتواند به معرفی این صنعت و در نهایت به رونق اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار برای ساکنین منجر گردد. نتایج: پژوهش حاضر در نهایت منجر به مدل مفهومی متاثر از عوامل موفقیت در ساخت پارکهای موضوعی گردید. این مدل دارای چهار مولفه اصلی شامل محیط و منظر، برندسازی مکان، سلامت و اقتصاد است که قابل تعمیم در ساخت پارکهای موضوعی در شهرهای ایران میباشد.
Theme parks can be considered an attractive industry to create a fun and entertaining recreation in open or closed spaces. Lack of codified studies in Iran regarding the criteria for creating theme parks and not paying attention to the needs of those involved in the design and construction to the needs of visitors and tourists who are the main players in the industry network reveals the fact that without sufficient information and resources Had. According to studies conducted in other countries, the security index has been proposed as the most important measure of quality in service from the perspective of visitors. The present study is qualitative and examines the success criteria for the construction of creative projects, such as the construction of an ice cream park in District 11 of Isfahan Municipality. In this method, first 12 open questions were asked from experts and the review of the answers led to the determination of 12 criteria and 120 sub-criteria. Finally, the sub-criteria that scored an average score above 4.5 were selected as the most important indicators. In this research, the conceptual model, the result of coding and classification of criteria represent that the success of theme parks includes four main components of environment and landscape, location branding, health and economy that can be generalized in the construction of theme parks in Iranian cities. Emphasis on using the opinion of experts for design and construction, the use of local quality materials and also the security of return on investment is of particular importance for investors and creating security and attention to health issues is one of the most important indicators when providing services to visitors.